tag:blogger.com,1999:blog-6902679.post111993645138160667..comments2024-02-12T23:10:15.638+02:00Comments on Sedis Blog: KesäuutinenJari Sedergrenhttp://www.blogger.com/profile/08256567318059061400noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119992245727616742005-06-28T23:57:00.000+03:002005-06-28T23:57:00.000+03:00Juridinen uhkailukaan ei kyllä taida olla laitonta...Juridinen uhkailukaan ei kyllä taida olla laitonta. Laiton uhkaus on määritelmällisesti rikoksella uhkaamista. Ehkä juridisen uhkauksen voisi tulkita väärällä ilmiannolla uhkaamiseksi - onhan väärä ilmiantokin rikos.Panuhttps://www.blogger.com/profile/14926020651366624142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119992153045975322005-06-28T23:55:00.000+03:002005-06-28T23:55:00.000+03:00Minä olen suoraan sanoen hämmästynyt siitä, että r...Minä olen suoraan sanoen hämmästynyt siitä, että ravintola ylipäätään luulee tuollaisen menevän läpi. En ole tähän mennessä löytänyt ensimmäistäkään lakipykälää, jonka perusteella Herkko Hietasta voitaisiin syyttää. On ihan selvää, että Hietanen voittaa jutun, kysymys on lähinnä siitä, meneekö juttu esitutkinnasta edes syyteharkintaan asti.Panuhttps://www.blogger.com/profile/14926020651366624142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119985607043532282005-06-28T22:06:00.000+03:002005-06-28T22:06:00.000+03:00Ihmetyttää usein, miten yliolkaisesti yritykset su...Ihmetyttää usein, miten yliolkaisesti yritykset suhtautuvat saamaansa palautteeseen ja myös suoranaisiin reklamaatioihin. Useissa paikoissa ratkaisuna vaikuttaa olevan täysi välinpitämättömyys. <BR/>Omaa työnantajaa täytyy tässä asiassa kehua, meillä kaikkiin palautteisiin vastataan, olivat ne miten "pienistä" asioista tahansa. Kuluttaja-asiakas on vaikea kohdattava, koska palaute koskee yleensä viimekädessä omasta pussista lähtenyttä rahaa. Hyvin usein käy, ettei asiakas ole kovin tyytyväinen annettuun vastaukseen, varsinkin kun reklamaatiot eivät usein ole varsinaisesti aiheellisia. Mielipaha sen sijaan on aina totta. Siksipä pyrimme asiakkaan tyytyväisyyteen ja kärsimme tappion itse. Erittäin todennäköistä on, että mikäli nyt tapetilla oleva ravintola olisi reagoinut asiakkaan palautteeseen jotenkin, tähän pisteeseen ei olisi koskaan päädytty. Mitä opimme tästä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119977397904686762005-06-28T19:49:00.000+03:002005-06-28T19:49:00.000+03:00Juuri siksi, Merten, asettelin omat sanani niin ka...Juuri siksi, Merten, asettelin omat sanani niin kainosti.Jari Sedergrenhttps://www.blogger.com/profile/08256567318059061400noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119953657529858212005-06-28T13:14:00.000+03:002005-06-28T13:14:00.000+03:00Jos nyt ihan kainosti tähän väliin pistän, että ko...Jos nyt ihan kainosti tähän väliin pistän, että koetin peräänkuuluttaa pientä malttia siitä, ettei lähdetä iloiseen retostelukampanjaan yhden blogitekstin pohjalta. En nyt tässä tapauksessa näe uskottavuusongelmaa, mutta yritin kyllä maalata kauhukuvia vastaavanlaisen jutun väärinkäyttömahdollisuuksista.<BR/><BR/>Myöhemmin julkaistu varsinainen uhkauskirje - enkä minäkään nyt ole ihan niin vainoharhainen, että pitäisin sitä tekaistuna - on sitten jo sellainen lähde, jonka pohjalta voi retostella niin paljon kuin haluaa.<BR/><BR/>Notta en minä muuta kuin vähän malttia, peräänkuuluttanut. Näinä lähdekritiikin ja medialukutaidon kulta-aikoina.Mertenhttps://www.blogger.com/profile/17596281541204018310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119948152982954662005-06-28T11:42:00.000+03:002005-06-28T11:42:00.000+03:00JP. Kyllä minä ihmettelen sitä ihmistä, joka tästä...JP. Kyllä minä ihmettelen sitä ihmistä, joka tästä OIKEASTI syytettä lähtee ajamaan. Onhan aivan päivänselvää näin maallikollekin, ettei se mene missään muodossa läpi: nyt ravintoloitsija-juristi on vain lähtenyt "uhkaamaan" oikeustoimilla saadakseen asian painetuksi pois julkisuudesta. Sekin motiivi on nyt mennyt. Jäljellä on vain tappio oikeudessa.<BR/><BR/>Suomessa on sananvapaus. Yhden ihmisen nettisivut - varsin asiallisesti esitetyn kritiikin puitteissa - eivät muodosta yritystoiminnan vastaista kampanjaa eivätkä ole sen hidastamista, estämistä tai haittaamista, eikä itse reklamaation sisällössä, ravintolan toiminnan moittimisessa ole selvästikään mitään rikoslain vastaista. Sen sijaan sananvapaussäännökset puolustavat yksityistä mielipiteen julkaisijaa. Ja se on aika vahva suoja. <BR/><BR/>Jos osoittautuu, että valittaja on kilpailevan yrityksen palveluksessa, palkattuna tehtävään tai muuten epärehellinen asia muuttuu jo mielenkiintoisemmaksi. Siihenhän ravintoloitsija-juristin arvoituksellinen kommentti Hesarissa - "Me arvataan kyllä, mikä tässä on taustalla" - voisi esimerkiksi viitata.Jari Sedergrenhttps://www.blogger.com/profile/08256567318059061400noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119944564743657242005-06-28T10:42:00.000+03:002005-06-28T10:42:00.000+03:00Uskoisin, että yksityishenkilöihin kohdistuva täys...Uskoisin, että yksityishenkilöihin kohdistuva täysin hatusta vedetyillä oikeustoimilla pelottelu on ainakin juristien ammattietiikan vastaista, mutta herää kysymys, onko lainsäädäntö tässä suhteessa ajan tasalla. Tällaisten käytäntöjen leviämisen on syytä puuttua, jos haluamme ylläpitää kansalaisten luottamusta oikeusjärjestelmään.<BR/><BR/>Missä vaiheessa 'juridinen uhkailu' lipsahtaa laittomaksi jos missään? Mitä tapahtuisi, jos tällaisen pelottelukirjeen saanut nostaisi kanteen asianajotoimistoa vastaan?Timohttps://www.blogger.com/profile/15367488957929472706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119944209701593632005-06-28T10:36:00.000+03:002005-06-28T10:36:00.000+03:00Meillä päin yritetään pää ja peppu punaisena olla ...Meillä päin yritetään pää ja peppu punaisena olla fiksua ja rakentavaa palautteenannossa. Ollaanhan semmoisten pikkufirmojen, kuten kunta ja valtio asiakkaita :-) SiteMeteriä vaklatessani olen bongannut lukijoitakin esmes eduskunnasta, Stakesista, VTT:ltä, yliopistoista ja isoista tiedotusvälineistä (ainakin YLE ja STT), joten ehkä jotain palautetta menee aina johonkin. Päättäjiltä puuttuu usein asiakkaan näkökulman ymmärrystä, mistä syystä voi tulla isojakin mokia priorisoinneissa ja tukimuotojen suuntaamisissa<BR/><BR/>Toivon kyllä lämpimästi, että omasta kirjoittelustani olisi iloa muille vammaisperheille tai muille erityistarpeisille porukoille, vaikka vähänkin. Vaan eiväthän ne tulokset yleensä ole näyttäviä tai konkreettisia.Kaurahttps://www.blogger.com/profile/16083284852616599161noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6902679.post-1119939894009442432005-06-28T09:24:00.000+03:002005-06-28T09:24:00.000+03:00En sentään sissiliikkeeksi miellä - arvostelukyvyn...En sentään sissiliikkeeksi miellä - arvostelukyvyn käytöksi kylläkin. Saapa nähdä millaisen kannan ottaa virallisen Suomen raastuvanoikeus!Anonymousnoreply@blogger.com