Kun Tom
Östling haastatteli vuonna 1999 sensuuria käsittelevään dokumenttielokuvaansa
elokuvaohjaaja Matti Kassilaa, tämä tiivisti elokuvantekijöiden ja sensuurin
suhteen sanomalla, että elokuvasensuuri vei tekijöiltä ”hampaat, lompakon ja
sukupuolielimet”.
Elokuvantekijöiden
lompakosta, joka ei kieli- ja markkina-alueen pienuuden vuoksi niitä paksuimpia
maailmassa liene, ei tarvinne sen enempää sanoa, kuin että sensuuri katkaisi
siivet monilta elokuvantekijöiden radikaaleilta ajatuksilta ja toteutuksilta.
Elokuvan
täyskielto merkitsee tuottajalle ja tuotantoyhtiölle taloudellista katastrofia
ja nykymaailmassa todennäköisesti konkurssia. Sen sijaan pienillä
sensuuriongelmilla, jotka saavat paljon julkisuutta, voi arvella olleen
positiivista vaikutusta elokuvan markkinoinnin kannalta.
Hampailla
Kassila tarkoitti ennen muuta kritiikin ulkopuolella ollutta, tasavallan
pitkäaikaisen presidentin Urho Kekkosen hahmoa. Mutta samalla Kassila tarkoitti
sillä yhteiskunnallista ja poliittista valtaa, joka ei ole juuri koskaan
joutunut elokuvan hampaisiin.
Itsenäistyneessä
Suomessa elokuva oli leimallisesti konsensushenkistä ja jos se johonkin
suuntaan radikalisoitui, niin oikealle, kuten 1930-luvun lopun, sotaa edeltävät
nationalistiset aatedraamat osoittavat. Niiden venäläis- ja
bolsevikkivastaiselle sanomalle silmänsä ummistanut sensuuri sanoi, kuten Hannu
Leminen on todistanut, että ”ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi, antaa
mennä vain”.
Sodan propaganda
oli oma lukunsa, joka unohdettiin vuosikymmeniksi lähes täydellisesti.
Poliittinen vapautuminen alkoi hitaasti ja varovaisesti 1980-luvulla, NL:n
glasnostin määräämässä ripaskan tahdissa, sensuurilustraatio, vapautuminen ja
jälkipunti sensuurista toteutui Neuvostoliiton romahdettua. Sen symbolinen
merkki, ryssittely, joka oli käsikirjoituksista alettu puhdistaa pois jo vuoden
1944, sodan viimeisen vuoden käsikirjoituksista, palautui täysmääräisenä
elokuvakieleen Pekka Parikan suositun Talvisota-elokuvan
myötä 1990-luvulla.
Kassila oli
tätä - ehkä liioitellen tässä sanottuna traumaansa - purkanut elokuvaansa Jäähyväiset Presidentille, jonka sisällön
terävyyteen varmasti vaikutti myös elokuvan tekemisen aikaan sattunut
presidentti Kekkosen kuolema. Elokuvan teko oli vaarassa sen vuoksi keskeytyä
kokonaan. Lisäksi pohdintaa aiheutti se, oliko elokuvan päähenkilö,
yhteiskuntakelvoton salamurhaajakandidaatti sellainen, johon joku katsoja voisi samastua.
Suomalaisen
elokuvan traditiossa rikolliset ovat perinteisesti olleet ulkomaalaisia, vaikka
huomattavan usein myös ulkomailla asuneita suomalaisia. Eräänlaista
aitosuomalaisuutta elokuvissa sekin.
Kassilan Sininen viikko ei määrity poliittiseksi,
vaikka se kohdennetaankin jo alkujuonnossa työläisten kesänviettopaikalle meren
rantaan ja vaikka miespäähenkilö Usko jättäytyykin krapuloissaan rokulipäivälle
ja sitten suhteen kehityttyä Siiriin koko viikoksi. Siirin aviomies Bengt oli
vammautunut pysyvästi Kanadassa metsätöissä, mutta kunnollisena miehenä palasi viikonlopun
jälkeen töihin kaupunkiin.
Työmoraalin
näkökulmasta lähtökohdat elokuvan sisällölle olivat huonot, mutta Lapatossun
maassa se ei sensuurille toimenpiteitä aiheuttanut. Sosialistisissa maissa näin
olisi voinut käydä, mene ja tiedä, mutta ei Suomessa.
Sukupuolielinten
astuessa kuvaan sensuuri aktivoituu. Suomalaisessa elokuvassa kolmiodraama on
kovin tuttu asetelma: Juhani Ahon Juha
oli filmattu jo 1930-luvulla ja T. J. Särkkä ohjasi sen uudelleen värielokuvaksi vuonna 1956, siis kaksi vuotta Sinisen viikon jälkeen.
Hannu
Lemisen, melodraaman suomalaisen mestarin, elokuvassa Ratavartijan kaunis Inkeri sama vanhan, vammaisen miehen ja nuoren,
kasvattina olleen tyttösen avioliitto kokee seksuaalisen haaksirikon, kun
sopiva nuori mies astuu röyhkeästi kehään välittämättä avioliiton pyhyydestä. Tähän
kaupungeissa tekoaikana yleistyneeseen lössin kuvaan kiinnitti huomiota Ilta-Sanomat, jonka Sinisen viikon arvostelussa päähenkilö oli ”typeränpuoleinen, rehvasteleva
stadin kundi”.
Tätä
kolmiodraamallista juonta ei siis kovin omaperäisenä voida pitää, ja ehkä juuri
siksi Sinisen viikon takaa on niin
aktiivisesti aina nostettu esiin Jarl Hemmerin novelli, johon se verrattain
tarkasti kyllä perustuukin. Elokuvan rajoja rikkova luonne, oikeastaan sen
modernistiset piirteet, liittyvät avioliittoon tai sen asemaan, pysyvästi,
vielä nykyäänkin.
Kirjallisuus oli tätä käsitellyt erityisesti Ibsenin Nukkekodin jälkeen kaikkialla maailmassa, Suomessa Juhani Ahon
jälkeen erityisesti naiskirjalijoiden, kuten Minna Canthin, L. Onervan ja Iiris
Uurron teoksissa. Jarl Hemmerin novelli on vuodelta 1928.
Juuri
teemojen yleisyys tekee Sinisen viikon
kuvista tunnistettavia, sellaisia, joihin latautuu symbolista merkitystä
enemmän kuin valkokankaalla näkyy. Puolivirallinen elokuvasensuuri oli
1930-luvun puolivälissä tehnyt lähinnä amerikkalaisen mallin mukaan yksityiskohtaisen
listan asioista, joita elokuvissa ei saanut esiintyä.
Kiellettyjen tekojen
listaa täydensi sensoreiden mielikuvitus, he kyllä käytännössä tulkitsivat
säännöksiä varsin vapaasti.
Vuonna 1946
voimaan tullut ensimmäinen lain tasoinen sensuurisäännöstö luopui tästä ohjeistosta,
jonka perusteella Valentin Vaalan Kaikki
rakastavat-elokuvasta oli leikattu pois palvelijoiden ronski kuhertelu,
jossa renki lyö keittiöpiikaa räväkästi takamuksille tai samaten Vaalan Niskavuoren naisista kohtaus, jossa talollisen
poika onnistuu pääsemään opettajattaren sänkyyn – kiellettävä kohtaus parinkin eri
sensuuripykälän mukaan.
Liian himokkaita suudelmia, helmoja kohottelevia
tansseja, paljastavia tanssieleitä tai –vaatteita – puhumattakaan nyt
”liivikohtauksesta” kuten Tulion Rakkauden
ristissä, ”suuteleminen varpaista ylös” ja vietteleviä kuvastoja
sensuroitiin varsin usein. Itse asiassa niitä sensuroitiin niin paljon, että
yksikään elokuvantekijä ei voinut olla tietämätön säännösten tulkintojen
jyrkkyydestä.
Mutta silti
oli yritettävä. Syyt olivat kahtaalla. Oli selvää, että sensuurin tuoma
julkisuus oli myös markkinointiponnistelu, tuottajan unelma siis. Mutta
yleisestä konsensushenkisyydestään huolimatta on uskottava, että
elokuvantekijöillä itsellään oli läpimodernistinen halu taittaa peistä
sensuurin kanssa, kokeilla rajojaan ja yrittää uskaltaa enemmän.
Sinisessä viikossa ei ole alastomuutta, joka aina silloin
tällöin oli aiheuttanut sensuuripoistoja. Mieleen tulevat sodan jälkeen Teuvo
Tulion Levoton veri, jonka
alastonkohtausta lyhennettiin, Ossi Elstelän Kalle Aaltosen morsiamen alastontanssikohtaus ja Ville Salmisen
tatuoitu alaston nainen elokuvassa Laivan
kannella. Mutta yleisesti saunakulttuurin maa oli alastomuuden suhteen
sallivampi kuin moni muu, varsinkin kohtauksissa, joissa alastomaksi
riisuutunut nainen Kari Uusitalon sanoin, ”ehkä hieman yllättävästi menee
uimaan.”
Sinisessä viikossa tapahtuu rantaelämän kuvauksien
keskellä toistuvasti aviorikos, mutta alastomuudella siinä ei koreilla, eikä edes
vilautella. Siksi onkin selvää, että sensuuri luki elokuvasta enemmän kuin mitä
kuvat näyttivät.
Elokuvan kuvaston rantavesissä tapahtuva leikittely sai
sensorien mielessä symbolisen luonteen ja sen myötä tuomio
siveellisyysrikoksesta oli selvä. Kohtaus leikattiin pois, ja jälkeen päin yksi
sensoreista selitti leikkauksen syyksi sen, että he halusivat ”erottaa uinnin
ja nainnin”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti