Jatkoa edelliseen kirjoitukseen
Päätelmiä suursuomalaisuudesta
Suuriruhtinaskuntalaisten mahdollisuus ylittää "kynnys", ja mahdollisuus kokonsa puolesta muodostaa elinkykyinen kokonaisuus parani vuosisadan mittaan koko ajan, kasvoihan väkiluku alueliitokset huomioon ottaen vuodesta 1810 vuoteen 1870 kahteen miljoonaan, eli kaksinkertaiseksi.
Kulttuurinationalismin teesejä muistuttava aikalaiskäsitys 1800-luvun alkukymmenillä oli, että Suomen kansa saattoi saavuttaa kansakuntaisuuden (ts. "tulla kansakunnaksi") historiaansa koskevan tietoisuuden avulla. Se oli vielä 1830-luvulle tultaessa itsessään epäpoliittinen romanttinen projekti. Mutta jos historia kyettiin tavoittamaan vain Suomeen liitetyn Karjalan avulla ja suomalaissukuisiksi määritellyt kansat yhdistää, niin oltiin tekemisissä jo romantiikkaa poliittisempien pyrkimysten kanssa. Prenationalistiset militantit puuhamiehet havittelivat - ainakin sanoissaan - Karjalan territoriota ja sen väestöä, jotta voitaisiin konstituoida jotakin, mitä voitaisiin kutsua kansakunnaksi.
Onkin pantava merkille korkeasti koulutetun eliitin parissa tapahtuva ajattelun muutos folkloristisesta ja kulttuurista painottavasta kansanrunous- ja kieliharrastuksesta poliittiseen ekspansionismin mahdollisuuteen, joka on Karjalan ja suomensukuisten kansojen kohdalla havaittavissa heti 1840-luvun alussa. Paavo Tikkasen aiemmin siteerattu puhe 1840-luvulta miljoonista, jotka piti yhdistää yhdeksi kansaksi, on varhainen osoitus kansakuntaisuuden "kynnysperiaatteen" aiheuttamasta huolesta.
Juuri tämän yhdistymisen oikeuttamiseksi nationalistisen ajattelun militantit pioneerit (Tikkanen, Castrén) nostivat propagandistisesti perusteluissaan esiin kielet ja kielelliset yhteydet.
Niiden asema korostui heidän propagandassaan, sillä he oivalsivat hyvin, että kansakuntana olemisen oikeutuksen saaneen riittävän suuren yksikön kielen tuli olla riittävän kehittynyttä myös sivistyksellisessä mielessä. Siksi pelkkä kynnyksen ylittäminen ei riittänyt, vaan kieltä itseään piti kehittää.
Liian pitkälle menevien ajatuskulkujen vuoksi on muistettava, että vaatimukset itsenäisestä Suomesta olivat 1800-luvun Suomessa ennen vuosisadan viimeistä neljännestä hyvin harvinaisia. Separatistisesta nationalismista ei voi puhua. Varsinkin vanhemmassa 1800-lukua käsitelleessä kirjallisuudessa itsenäisyysvaatimuksiksi kuvatut tapaukset osoittautuvat tarkemmin arvioiden vain ehdotuksiksi, joiden takana oli pyrkimys vahvistaa itsehallintoa tai lujittaa autonomiaa.
Tällaiset itsehallintojärjestelyt tai liittovaltiot eivät olleet 1800-luvun Euroopassa poikkeuksellisia ilmiöitä. Suuriruhtinaskunnassa suomalaisten itsenäisyysvaatimukset ajoittuvat vasta 1900luvun puolelle. Silloin ne myös saavuttavat osana nationalistista poliittista ohjelmaa jonkin verran myös joukkokannatusta.
Niinpä esimerkiksi kun anatomian professori Immanuel Ilmoni (1797 - 1856) vuonna 1854 tiesi ylioppilasfennomaanien "elättelevän utooppista ja hullua ajatusta itsenäisestä Suomesta", ei kyseessä ollut nationalistisessa mielessä kansallinen itsenäisyyspyrkimys – tai nykykielellä kansallisen vapautusliikkeen alkusanat – vaan kuten Matti Klinge on todennut, jo aiemminkin usein toisteltu pyrkimys vahvistaa saavutettua autonomiaa. Myös Emil von Qvantenin sensuurin kieltämässä pamfletissa "Fennomani och Skandinavism" vuonna 1855 pyrittiin samaten vain vaihtamaan liittosuhde Venäjään liittosuhteeksi Ruotsiin. Ruotsin yhteydessä Suomen asema olisi vertautunut Ruotsiin unionisuhteessa olevaan Norjaan.[1]
Nyt kuvattua 1800-luvun alun suursuomalaisuutta ei kuitenkaan pidä yhdistää ensimmäisen maailmansodan jälkeiselle nationalismille tyypilliseen irredenta-ajatukseen. Edes karelianismiksi kutsuttuna aikana 1890-luvulla Karjalasta ei tullut nationalistista irredentaa, vaikka silloin oli jo olemassa nationalistisia ohjelmia ajavia valtakunnallisia organisaatioita. Ilman valtakunnallisia organisaatioita ei olisi voinut olla nationalistista joukkokannatustakaan, jota ilman irredenta-ajattelu on (modernissa) yhteiskunnassa enemmän tai vähemmän haihattelua.
Karelianismin irredenta-piirteet onkin tulkittava vain eliitin ajatteluksi, vaikka se säilyneissä kirjallisissa ja muissa kulttuurisissa lähteissä saisikin merkittävän osan. Luku- ja kirjoitustaidottomien mielipiteistä tai poliittisesta ajattelusta ei lähteitä ole paljon käytettävissä, mutta ei ole todennäköistä, että esimerkiksi Karjalaa (tai Ruijaa ja esimerkiksi Ruotsiin kuuluvia suomalaisalueita) olisi laajalti haviteltu.
Muutos irredenta-ajatteluun tapahtuu vasta itsenäistymisen jälkeen, vaikka esimerkiksi J. K. Paasikiven pohdinta Karjalan asemasta Tarton rauhan jälkeen onkin mielenkiintoinen yhdistelmä vanhempia nationalismin muotoja ja uutta wilsonilaista kansallisen itsemääräämisen periaatetta. (ks. Polvisen Paasikivi-elämäkerta)
[1]Klinge 1967, s. . Bernd. Estlander, Elva årtionden ur Finlands historia, Helsinki 1929, s. 247 - 248.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti