Aiemmat saman teeman jutut:
Huom! Lainaan tässä paljon Osmo Jussilan vanhempia teoksia: uusin (2004) Suomen suuriruhtinaskunta 1809-1917 on yhä lukupöydällä - se voi aiheuttaa myöhempiä päivityksiä tähän tekstiin.
Toinen ehto: Kansakunnan yhteys valtioon
Toinen Eric Hobsbawmin nimeämä ehto kansakuntaistumiselle oli 1800-luvulla yhteys olemassaolevaan valtioon (tai vastikään kuolleeseen valtioon). Tarkastelkaamme siis valtio-tradition merkitystä 1800-luvun kansakuntaistumisen yhteydessä Suomen suuriruhtinaskunnaksi.
Kansallismieliset historiankirjoittajat ovat yleisesti katsoneet Suomen tulleen valtioksi (tai kansakunnaksi) Aleksanteri I:n (1777 - 1825) ja suomalaisten Porvoon maapäivillä (joista selvästikin tarkoitushakuisesti käytetään nimitystä valtiopäivät) tekemän sopimuksen tai keisarillisen julistuksen perusteella.
Osmo Jussilan mukaan valtioasia tuli laajaan keskusteluun mukaan vasta vuosisadan puolivälissä, jolloin kansakunnan tekeminen (rakentaminen) aktualisoitui kansallismielisten poliittisten aktiivien edelläkävijöiden parissa. Suomen oikeus, kuten asia haluttiin ilmaista, muodostaa poliittinen yksikkö, kansakunta, perusteltiin suhteella valtioon, joka sanottiin perustetuksi vuonna 1809 Porvoossa. Näin Porvoon maapäivien yhteyteen rakennettiin myytti "Porvoon valtiopäivistä". Kyse oli siis historiapolitiikan tekemisestä: historiaa ja sen tulkintaa käytettiin hyväksi poliittisesti. Kuten Jussila toteaa, esimerkiksi ilmaisu "korotetaan kansakuntien joukkoon" sai merkitystä vasta kun historioitsija Yrjö Koskinen (myöh. aateloituna Yrjö-Koskinen) antoi sille huomiota virkaanastujaispuheessaan Vaasan lukiossa 1854 . (Jussila 2004, 78-79)
Suomen väittäminen valtioksi maaliskuun 29. päivänä vuonna 1809 Porvoon kirkossa annetun keisarillisen julistuksen perusteella voi kuitenkin olla vain "kansallisiin" tarkoituksiin sopivaa propagandaa. Yli 600 vuotta Ruotsin provinssin asemassa ollut alue (kuusi "maakuntaa") oli liitetty Venäjään Haminan rauhassa 17.9.1809.
Todellisuudessa suuriruhtinaskunta ei voinut olla valtio silloisten eikä nykyisten ehtojen mukaisesti yksinkertaisesti siksi, ettei sillä ollut valtion statukseen vaadittavaa suvereniteettia järjestyksenpidon tai institutionaalisen rakenteensa puolesta. Niinpä myöskään toiset valtiot eivät pitäneet Venäjän valtakunnan osaa, Suomen suuriruhtinaskuntaa, valtiona. Ne eivät pyrkineet suuriruhtinaskunnan kanssa valtiollisiin suhteisiin, koska ei ollut olemassa poliittista yksikköä, jonka kanssa suhteita olisi voinut solmia. Suuriruhtinaskunta oli erillinen poliittinen yksikkö vain Venäjän valtakunnan osasena. Eikä sekään ollut itsestään selvää. Poliittinen yksikkö Suomesta tuli vain hallintoelimien kehittymisen kautta. Sitä ennen suuriruhtinaskunta oli tarpeen vain taloudellisena yksikkönä, finanssivaltiona.[1]
Termi kansakunta löydetään jo Agricolalta. Agricolalla kansakunta tarkoitti selvästi maakuntaa tai syntymäpaikkaa eurooppalaisten ja jo klassisten roomalaisten esikuviensa tavalla. Toivo Paloposken mukaan 1700-luvun Ruotsissa ja Suomessakin katsottiin, että suuriruhtinaskunnassa asuvat suomalaiset olivat erillinen "kansakunta". Ruotsin valtakunnassa oli svealaisten ja götalaisten lisäksi myös "suomalainen kansakunta".[2] Samanlainen näkemys vallitsi myös Venäjällä. Kansallismielisen historioitsijan Aulis J. Alasen mukaan venäläinen diplomaatti Panin totesi jo vuonna 1750 suomalaisten vapaaehtoisesti liittyneen Ruotsiin. Suomalaiset olivat jo aikaisemmin pitäneet omia säätykokouksiaan.[3] Näissä molemmissa näkemyksissä suomalaisten muodostama kansakunta on tietyllä (tarkemmin määrittelemättömällä) alueella asuva kansa. Lausumat eivät kuitenkaan kerro mitään siitä, mikä tämän kansan muodosti, ketkä siihen kuuluivat.
Paloposken ja Alasen esimerkkien vakuuttamana Osmo Jussila on päätellyt, ettei Suomen pitämistä "kansakuntana" jo vuoden 1808 sodan aikaisissa venäläisten julistuksissa ja asiakirjoissa pidä ihmetellä. Keisari Aleksanteri I otti titulatuuriinsa jo "valmiin" suuriruhtinaskunnan arvonimen. Jussilan mukaan Suomella oli 1800-luvun alussa paitsi suuriruhtinaskunnan ominaisuus, myös jonkinlaisen "valtion" luonne. Jussila kutsuu sitä eurooppalaisen esimerkin mukaisesti ruhtinasvaltioksi tai "finanssivaltioksi".[4]
"Finanssivaltio" oli (keskiajalta periytyvä) ruhtinaan talous- tai ahtaammin määriteltynä verotushallintokoneisto. Finanssivaltion ero maakuntaan tai lääniin oli juuri siinä, että sillä oli oma talous, budjetti ja keskushallintokoneisto. Kuvernööri kanslioineen ei tähän riittänyt niin kauan kuin verotus ja finanssihallinto puuttuivat. Tällainen "finanssivaltio" oli hallituskoneisto, joka oli suurempi kuin mitä pelkkä kuvernementti olisi tarvinnut. "Finanssivaltiolla" oli oma menosääntönsä, "staatti" ja hallituskonselji maakuntien hallintojen yhdistyspaikkana. Tässä ajattelukuviossa valtio ja provinssi eivät välttämättä sulje pois toisiaan. "Valtiollinen" ja "säätyhallinto" olivat kaksi eri asiaa. "Valtiollinen" kuului ruhtinaalle, jota Suomen suuriruhtinaskunnassa hoiti keisarin asettama kenraalikuvernööri. "Säätyjen" maailma - joka keskittyi maahan ja sen omistamiseen - oli "valtiollisen" ulkopuolella. Niinpä valtiota (staat) on turha etsiä Porvoon maapäiviltä, joita erheellisesti on tavattu kansallisen näkemyksen mukaisesti kutsua "valtiopäiviksi”. Maapäivillä (landtag) maanisä (lansfadern) kohtasi yhdistysaktissa (föreningsakten) maansäädyt (landständer) ja maan (Landschaft). Vuoden 1808 - 1809 lähteistöstä valtio-termi onkin Jussilan mukaan onnistuttu löytämään vain hallituskonseljin ohjesäännön johdannosta. Vuoden 1809 valtio - sikäli kuin siitä kannattaa puhua - on siis olennaisesti taloudellinen yksikkö.[5]
Suomen siirtyminen Ruotsin "parlamentillisen" englantilaistyyppisen kuningasvallan alaisuudesta Venäjän autokraattisen keisarivallan alaisuuteen oli hallinnollispoliittisesti ajatellen verrattain suuri muutos. Suomen säätykokouksien näkökulmasta taannuttiin kerralla 1500-1600-luvun vaihteen alueellisiin säätykokouksiin, maapäiviin.[6] Näin Jussila todistaa, että Porvoon maapäivät 1809 eivät siis millään muotoa ole osoitus modernista valtiokehityksestä, niin kuin kansallisessa kirjallisuudessa on usein uskoteltu.
Jussilan argumentti saa tukea myös Seppo Tiihosen esiin tuomasta näkemyksestä, että patrimoniaalisesti[7] alamaisiaan hallinnut hallitsija oli 1800-luvun alun suuriruhtinaskunnassa Suomen suuriruhtinaskunnassa reaalihistoriallisesti yhtä vahva maaomaisuutensa ja ihmistensä herra kuin keskiajallakin. Herruus ei riipu siitä, oliko valta alkuperäistä tai johdettua, kuten ei siitäkään, oliko omistus yksityisoikeudellista vai julkisoikeudellista.[8]
Tavallisin aikalaisnäkemys oli, että Suomi oli Venäjän voittomaa, joka oli saanut oikeutensa lahjana keisarilta. Aikalaisnäkemyksen mukaan Porvoossa ei tehty "hallitussopimusta", jossa Suomen säädyt olisivat olleet toinen sopijapuoli. Yleisempi näkemys oli, että keisari oli tehnyt tahtonsa mukaisen yksipuolisen aktin. Tämä kanta lienee ollut syynä siihen, että Suomen asiain komitea yrittikin saada Aleksanterin vuonna 1819 vahvistamaan maan "oikeudet ja konstitution".[9] Samanlaisia yrityksiä tehtiin keisarin vaihduttua.
Markku Tyynilä on osoittanut, ettei hallituskonselji ollut edes valtiosääntöisessä merkityksessä mikään hallitus. Konseljin ohjesääntö rakennettiin Porvoossa käytännöllisiä tarkoituksia varten.[10] Raimo Savolainen puolestaan toteaa, ettei myöskään Suomen erityisasemaa korostava Keisarillisen Suomen senaatti voinut olla hallitus de facto, vaan toimeenpanovalta pysyi Venäjän itsevaltaisella keisarilla. Englannin, Ranskan ja Saksan perustuslaillisen monarkian puitteissa toteuttavan modernin ministerikabinetin tapaista instituutiota ei suuriruhtinaskunnassa ollut.[11] Taimi Torvisen mukaan hallitus sai senaatinomaisia piirteitä vain, kun se toimi hallitsijan neuvonantajakuntana. Keisari ei missään asiassa ollut velvollinen tiedustelemaan senaatin mielipidettä.[12]
Daniel Boëthiuksen luonnonoikeudellisia valtioteoreettisia käsityksiä ei pidetty mahdollisena soveltaa Suomen suuriruhtinaskuntaan. Suuriruhtinaskunnalta puuttui suvereenisuus.[13] Myöskään kysymys siitä, oliko Suomi valtio vai provinssi, ei ollut Jussilan mukaan tärkeää ennen 1850-lukua. Tosin Fredrik Stjernvall totesi jo vuonna 1811 kysymyksen Suomen omasta armeijasta ratkaisevan, olisiko Suomi "yksi Venäjän alaisista valloitetuista provinsseista, vai sen kanssa yhteisen hallituksen alainen, porvarillisen vapautensa, lakiensa ja konstitutionsa puolesta erillinen valtio".[14] Stjernvallin ajassaan poikkeuksellinen käsitys on sinänsä lähellä hyväksyttävissä olevaa (modernin) valtion käsitystä. Se on kuitenkin esitetty tulevaisuuteen viittaavassa kysymysmuodossa, ei jo tapahtuneena.
Sen sijaan taloudellisena entiteettinä, Jussilan sanoin finanssi- tai verovaltiona Suomesta puhutaan jo 1810-luvulla. Turun yliopiston professori Daniel Myreen määritteli sen seuraavasti: valtiolaitos on kansakunnan luoma poliittinen organisaatio, joka oli olemassa kansakuntaa varten, eikä päinvastoin. Suomessa tällainen poliittinen organisaatio oli ennen muuta senaatti. Vaikka valtiokoneisto saattoi Myreenin mielestä merkitä kansakunnalle joko edistystä tai taantumaa, oli valtiossa keskeistä verotusjärjestelmä. Jos taas valtio tukahdutti kansakunnan kehitystä, oli se lakkautettava ja vaihdettava parempaan, Myreen päätteli John Locken ja Jean-Jaqcues Rousseaun tapaan.[15]
Myreenille kansakunta oli selvästi sama kuin valtion kansa. Mutta ketkä kuuluivat Myreenin "kansaan"? Kansansivistys ja hengenviljely olivat Myreenin mielestä sidoksissa ensisijaisesti taloudelliseen hyvinvointiin. Kansanvalistuksen esteenä oli enemmistön käyttämä kieli. "Kansakunnan suuri joukko puhuu omaa kieltään, jota sivistynyt osa tavallisesti – paitsi eräissä uskonnollisissa kirjoissa ja yleisissä asetuksissa ja kirjoituksissa – ei käytä. Kansakunnan sivistyneet, virkamiesten, säätyhenkilöiden ja heidän perheittensä muodostamat luokat puhuvat omaa kieltään, joka sitä paitsi muodostaa lainsäädännön virallisen kielen, mutta jota edellä mainitut eivät ymmärrä." Tällaisen järjestelmän Myreen toteaa "täydellisesti ehkäisevän edistymisen henkisen kehityksen alalla".[16]
Kun pidämme mielessä käsitteellisen lähtökohtamme yhtenäisestä, riittävän sivistyneestä kansakunnasta - tässä olennainen termi – voi vain todeta, että sen toteutuminen Myreenin aikana oli käytännössä mahdotonta. Mainittu ristiriita oli ylittämätön. Myreen ei myöskään ehdottanut kumpaakaan ajateltavissa olevaa vaihtoehtoa: ei sitä, että eliitti omaksuisi kansan enemmistön kielen tai että kansa koulutettaisiin ruotsin kielen taitavaksi. Sellaisten väestöksi ymmärrettävää kansaa koskevien ehdotusten aika oli modernissa, eikä sen aika ollut tullut vielä 1800-luvun alkupuolella.
Luonnonoikeudellisen käsityksen rinnalla esiintyi 1800-luvun alussa myös orgaaninen valtiokäsitys. Professori J. J. Tengström kirjoitti 1817:
"Valtio on ja sen täytyy olla organismi, ei velttoa arkipäivän elämää, vaan ihmisten korkeimpia pyrkimyksiä varten".[17]
Tengströmille valtio oli paitsi ulkoinen turvallisuuden takaava turvallisuuskoneisto, myös hallitus, virkamiehet ja kansa edistämässä kaikille yhteisiä korkeampia päämääriä, ei yksityistä etua. Tengströmin näkemyksessä yhtyvät "maa", "maapäivät", "valtiolaitos" ja "kansa" hallintokoneistoineen. A. I. Arwidssonilla tämä käsitys oli vielä selkeämpi: juuri valtioksi tuleminen oli samalla kansaksi (ett folk) tulemista.[18]
Mutta Arwidssonkin vaikenee siitä, mikä määritelmässä on keskeistä. Mistä kansa Etelä-Euroopan vallankumouksia ihailleen Arwidssonin mielestä oikein muodostui? Schellingiltä filosofiset ajatukset lainanneen Arwidssonin ja Venäjään ensimmäisten joukossa lojaalisti suhtautuvan Tengströmin tiiviisti valtioon liittyvät käsitykset eroavat kummatkin selvästi saksalaisen nationalistisen ajattelun kärjessä olleen J. G. Herderin kansakunnan teoriasta.
Herderille kansakunta, Nation, oli sama kuin kansa, Volk. Kansakunnan tärkeimmät piirteet olivat kuitenkin valtion sijaan kieli, kulttuuri ja kansallisen luonteenpiirteen mukaiset aikomukset tai sisäinen tuntemus. Herder ei ajatellut kansakuntaa ensisijaisesti valtiona, vaan hän vastusti suuria valtioita, jotka koostuivat "eri kansakunnista". Herderille todellinen merkitys kansakunnalle oli kansa, joka yhdistyi kielen ja kansallisten luonteenpiirteiden avulla. Kansakunnaksi tulemiseksi kansan ei tarvinnut Herderin mielestä edes olla sivistyskansa.[19] Suuriruhtinaskunnan oppineilta tällainen varhainen nationalistiseksi ja kansasta poliittista voimaa hakevaksi ajatteluksi luonnehdittava näkemys kokonaan puuttui. Se korvaantui pragmaattisesti (millä tahansa) valtiolla tai imperiumilla, joka sitten tarvitsi (sivistynyttä) kansaa.
Suomen valtion mahdollisuuden teoreettiseen keskusteluun toi vuonna 1838 Suomessa aiemmin lääketieteen professorina ollut A.I Arwidssonin, J. G. Linsenin ja I. Ilmonin ystävä, ruotsalainen professori Israel Hwasser. Mutta meni vielä pitkään, ennen kuin hänen kirjoituksensa (Om Allians-tractaten emellan Sverige och Ryssland år 1812. Politisk betraktelse öfver Nordens nuvarande ställning)[20] yhteenkietoutunut hegelistinen ja luonnonoikeudellinen sisältö kävi ymmärrettäväksi suomalaiselle vallassa olevalle poliittiselle eliitille, puhumattakaan muusta väestöstä, joka ei tällaisilla ajatuksilla päätään liene vaivannut. Herderiläinen kansakunnan käsite tulee nykyaikaisessa mielessä teoreettiseen keskusteluun mukaan paljon myöhemmin kuin puhuminen valtiosta.[21]
Hwasserilla itsellään oli vain hämärä käsitys saamansa nihkeän vastaanoton syistä, ja hän kirjoittikin myöhempien aikojen Paasikiveä muistuttavalla tavalla:
"Tiesin hyvin, että suomalaisilla ei yleensä ole mitään poliittista ymmärrystä - mutta että kirjoitus, joka ensimmäistä kertaa julkisesti puhuu suomalaisista kansakuntana, jolla on omintakeinen luonne ja lujasti perustettu poliittinen olemus, ei herätä heissä muuta kuin mielipahan tunteita - on ollut minulle sellainen merkki ajattelutavan latteudesta, että olen kuin pilvestä pudonnut."[22]
Hwasser oli selvästi tuon ajan suomalaisille ajattelijoille liian herderiläinen. Israel Hwasserin sopimusteoreettinen valtiollinen malli hyväksyttiin Suomessa vasta vuosisadan jälkipuoliskolla.
Pekka Kuoharisen salanimellä kirjoittanut A. I. Arwidsson oli vastannut Hwasserille heti kirjoituksessaan marraskuussa 1838. Siinä Kuoharinen kumosi Hwasserin esittämät myönteiset arviot Suomen ja venäjän yhteydestä ja sen vaikutuksesta Suomen valtiolliseen asemaan. Uppsalan yliopiston historian professori Erik Gustaf Geijer yhtyi Kuoharisen näkemyksiin. Hwasserin ja Kuoharisen väittely jatkui vielä seuraavan vuosikymmenen alussa keskustelun liikkuessa Suomen sodan aikaisten uskollisuudenlupausten, valtiosääntötulkintojen ja laillisuustulkintojen ympärillä. Uutta Kuoharinen toi esiin tehdessään propagandistisen viittauksen harjoitetusta talonpojan tappolinjasta Vanhan Suomen alueella. Siellä vallitsevat feodaaliset maanomistussuhteet aiheuttivat vakavia ongelmia talonpojille, joiden oli vaikea osoittaa omistavansa talonsa.[23]
Ruotsissa hänen keskustelukumppaninsa Olli Kekäläinen (eli todennäköisesti A. I. Arwidsson) saattoi hyväksyä sen sopimusteoreettisen osan jo 1840-luvulla. Kekäläinen todisteli Porvoon tapahtumien vuonna 1809 olleen "valtiotoimessa annettu lahja, joka pukeutui sopimuksen muotoon". Mutta Kekäläisen valtio oli, kuten J. J. Nordströmin opettajallakin, professori Myreenillä, vain mekanistinen "inrättning" kansakunnan käytössä ja tarpeissa. Kuten Osmo Jussila toteaa, "Suomen valtio" sai odottaa valtiollista olemustaan J. J. Nordströmin valtio-oikeuden luentoihin 1842 ja Snelmannin hegelistisen valtiofilosofian läpimurtoon asti 1840-luvulla.[24] Tässäkin ajattelun murros näyttää ajoittuvan 1840-luvun alkuun.
Toisin sanoen valtio hyväksyttiin heti, kun sen hyväksyminen tuli tarpeelliseksi muissa (propagandistisissa) tarkoituksissa. Valtion mukaantulo oli tarpeellista varhaisen nationalistisen ajattelun luomassa prosessissa: t.s. silloin, kun syntyi ajatusrakennelma kansakunnan rakentamiseksi. Tätä kehitystä vahvisti valtiopäivien aloittaminen 1860-luvulla, joka toi esiin toisen moderniin valtioon liittyvän uuden valtiollisen elementin, vetoamisen äänestäjiin - kansaan. Sen jälkeen hallitsijat tarvitsivat nyt kansaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Suomessa tämä merkitsi todellisen nationalismin edellytyksenä olevan puoluepolitiikan syntyä.
[1] Osmo Jussila, Maakunnasta valtioksi.
[2]Toivo J. Paloposki, Talonpoikaissäädyn valtiopäiväedustus vapaudenajalla, Historiallisia tutkimuksia, 1961, s. 390
[3]Aulis J. Alanen, Suomen historia vapaudenajalla, s. 339.
[4]Osmo Jussila, Maakunnasta valtioksi, 1987, s. 36.
[5]Jussila 1987, s. 36, 49 - 54. Vrt. esim. Matti Klinge, Senaatintorin sanoma, Tutkielmia suuriruhtinaskunnan ajalta, Keuruu 1986, s. 9 - 14.
[6]Jussila 1987, s. 41.
[7]Käsitteen takana on latinan patrimonium, isänperintömaa. Erityisesti Pietari I:stä edeltäneenä aikana tsaarin valta ja valtiojärjestys perustui maanomistukseen. Suhde alamaisiin oli tällöin yksityisoikeudellinen, kuten talonisännän suhde lapsiinsa ja palkollisiinsa. Raimo Savolaisen mukaan "patrimoniaaliseen hallitsemiseen kytkeytyvä henkilökohtainen vallankäyttö kokosi tehokkaasti yhteen ne monet erilaiset ainekset, joista poliittinen toiminta Suomen suuriruhtinaskunnan hallinnossa koostui. Raimo Savolainen, Suosikkisenaattorit, Venäjän keisarin suosio suomalaisten senaattoreiden menestyksen perustana 1809 - 1892, s. 5.
[8]Seppo Tiihonen, Herruus II. Ruotsi ja Venäjä. Hallintohistoriallisia tutkimuksia 11, Helsinki 1994, s. 324.
[9]Jussila 1987, s. 42 - 44. Suomeen oli saatu tietoja Aleksanteri I:n vapaamielisen linjan jatkumisesta, kun lehdet olivat lainanneet keisarin puheita Puolan valtiopäivillä 1818. Liisa Castrén. Adolf Iwar Arwidsson isänmaallisena herättäjänä. Helsinki 1951, s. 37.
[10]Markku Tyynilä, Senaatti. Tutkimus hallituskonselji-senaatista. Hallintohistoriallisia tutkimuksia 5, Helsinki 1992.
[11]Savolainen 1994, s. 6. Tiihonen 1994, s. 306.
[12]Taimi Torvinen, Autonomian ajan senaatti. Teoksessa Valtioneuvoston historia I, Helsinki 1978, s. 19.
[13]Vrt. Anderson 1991, s. 7.
[14]Lainaus teoksesta Jussila 1987, s. 62.
[15]Jussila 1987, s. 63 - 64.
[16]Castrén 1951, s. 57, josta myös Myreenin lainaus.
[17]Lainaus teoksesta Jussila 1987, s. 64. Suomalaisten puuttuvasta kansallistunnosta, yleisestä velttoudesta ja jälkikäteen heränneestä kiintymyksestä Ruotsiin puhuu myös C. J. Walleen kirjeessään J. Fr. Aminoffille vuonna 1813. Castrén 1951, s. 64.
[18]Jussila 1987, s. 66 - 68.
[19]Kemiläinen 1964, s. 40 -41.
[20]Kirjoitus esitellään tiiviisti teoksessa Junnila 1972, s. 15 - 17.
[21]Jussila 1987, s. 69 - 75.
[22]Lainaus teoksesta Jussila 1987, s. 74.
[23]Junnila 1972, s. 18 - 25.
[24]Jussila 1987, s. 75 - 81.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti