Vuoden kohutuin ja odotetuin uutuus on Juho Kuosmasen Hymyilevä mies. Maailmanensi-illan Cannesin elokuvajuhlilla saanut elokuva voitti arvostetun Un Certain Regard -sarjan pääpalkinnon. Kuosmanen oli lunastanut pääsyn sarjaan edellisvuotisella lyhytelokuvallaan Taulukauppiaat, joka palkittiin myös Cannesissa.
Elokuvan tarina ammentaa 1960-luvun alun tositilanteesta. Nyrkkeilijä
Olli Mäki (Jarkko Lahti), ”Kokkolan leipuri”, sai vastaansa 17. elokuuta 1962
Helsingin Olympiastadionilla amerikkalaisen höyhensarjan maailmanmestaruutta
puolustavan Davey Mooren. Kokeneen Mooren jatkoura oli traaginen, sillä hän
kuoli ottelussa saamiin vammoihin vain neljä päivää seuraavan, nyt tappiollisen maailmanmestaruusottelun
jälkeen. Tapaus aiheutti laajan keskustelun
tuomarin toimintaperiaatteista, varsinkin siitä, milloin epätasainen ottelu
pitäisi keskeyttää.
Mustavalkoisen, 16 mm:n filmille kuvatun Hymyilevän miehen fokus ei ole itse
ottelussa vaan siihen valmistautumisessa. Edessä on mahdollisuus kokea voiton
myötä ”elämän onnellisin päivä”. Sitä elokuvassa toistelee psykologista silmää omasta mielestään
omaava valmentaja Elis Ask (Eero Milonoff), joka yrittää siirtää omaa kokemustaan
hieman vastahakoiselle valmennettavalleen.
Juroluonteinen Mäki ei piittaa kissanristiäisistä, joita
manageri Askin omaksumat markkinointi- ja mainontatekniikat vaativat
urheilijaltakin jo yli puoli vuosisataa sitten. Valmistautumista varsin ankeissa
olosuhteissa ei helpota se, että Mäki rakastuu tyttöystäväänsä, jonka läsnäolo
muodostaa managerin näkökulmasta riipaisevan, keskittymistä häiritsevän
ongelman.
Hymyilevän miehen kannalta oleellista on se, että kuvio pysyy kasassa.
Katsojan päättely, joka tietysti perustuu elokuvan tekijöiden visuaaliseen
kerrontaan ja näyttelijöiden harjoittamaan sanattomaan viestintään, pelaavat
tässä hyvin yhteen. Katsoja imaistaan mukaan kuplaan, joka ei puhkea.
Hymyilevän miehen menestys sen ja katsoneiden parissa ei selvästikään ole yhden
tekijän tulosta: valkokankaalle on tuotu hieno osoitus saumattomasta
yhteispelistä oivaltavan käsikirjoituksen, upeankuvauksen ja tarkan ja toimivan
ohjaus- sekä näyttelytyön kesken.
Jos Hymyilevälle
miehelle haluaa etsiä vertauskohtia muun Euroopan elokuvasta, katse
suuntautuu Unkariin, josta on viime vuosina tullut, ehkä pohjimmiltaan Bela
Tarrin inspiroimina, varsin mainioita elokuvia ja mainioiden elokuvien myötä
myös menestystä kansainvälisesti.
Kuosmasen ja hänen myötään nuorten
elokuvantekijöiden läpimurto eurooppalaiselle huipulle on tosiasia.
2 kommenttia:
Olen juuri löytänyt sivustosi, wow, se on todella hyvä ja ranskaksi. Onnittelut, jatka hyvää työtä. Tulen takaisin ja mainostamaan sivustossasi.
voyance en ligne rapide
Très bon article, comme toujours. Il a le mérite de susciter le commentaire
voyance par mail gratuit en ligne
Lähetä kommentti