sunnuntaina, huhtikuuta 17, 2005

Yritysblogit

Technoratin Top 100 -lista on ollut jo pitkään varsin vakiomuotoinen. Kärjessä on jo vuosikaudet keikkunut Boing Boing: A Directory of Wonderful Things.

Nyt siellä on sitten tapahtunut muutos. Kärkeen on singahtanut Picasan Hello, jolla on listakakkoseen verrattuna yli 30 kertainen määrä - kaikkiaan yli 700 000 - referenttilinkkejä blogeissa. Se ei ole ihme. Jokainen Blogger-bloggari, joka käyttää Hello-tuotetta kuviensa välittämiseen blogiinsa tulee linkanneeksi tuohon tuotteeseen.

Yritysblogit ovat siis valtaamassa kenttää kovalla vauhdilla. Tiedämme, että mukaan tulee haitallisia piirteitä. Maailman blogimäärän hurja kasvu yli kahdeksaan miljoonaa - en ihmettelisi vaikka parissa kuukaudessa 10 miljoonaa menee rikki - perustuu ennen muuta spämmiblogeille, vaikka maailman kansalaiset ovat toki omaa henkilökohtaista osallistumistaankin netin sisältötuotantoon blogien muodossa ahkerasti lisänneet.

Yritysblogien tuloa ei voi eikä kannata estää. Miten se olisi mahdollista? Me elämme maailmassa, jossa yritykset ovat läsnä jokapäiväisessä elämässämme 24 tuntia vuorokaudessa. Jos maailmassa on jokin viestintäkeino, ne ovat yritysten käytettävissä.

Blogimaailmassa on silloin tällöin pohdiskeltu sitä, piilotteleeko media blogeja ja niiden potentiaalia. Epäilemättä ne ovat sitä vähätelleet, sillä esimerkiksi montaa The Guardian-lehteä ei ole olemassa. Media tekee arvioita sponssaamistaan ilmiöistä ja blogit ovat yhdistelmä vaarallisuutta ja mitättömyyttä. Suomessa televisio ei ole tainnut viellä kunnollista blogijuttua tehdä: nettipäiväkirjat näkyivät kun tutkija huomautti niiden suosion kasvaneen. Toimittajat eivät voi olla ilmiötä huomaamatta - vai ovatko he todella niin huonoja? - joten asiaa ei voi kuin ihmetellä. Minä toimittajana pystyisin riipimään blogeista julkaisukelpoisia juttuja harva se päivä. Osin kyse on varmasti myös bloggareiden kyvyttömyydestä aktivoitua, vaikka tässä asiassa ei takamusta tarvitsisi koneen ääreltä nostaa. Toimitussihteereillä on sähköposti.

Esimerkit maailmalta osoittavat, että olemme menossa korporaatioiden blogien valtaamaan maailmaan. Näin myös Suomessa. Äskettäin yritysmuotoon siirtynyttä Suomen blogilistaa katsomalla on viime päivinä havainnut Yleisradion aktivoituneet alalla nimenomaan nuorille aikuisille suunnatuilla sivuillaan. Hyvä kaappaus Yle:ltä, joka ei kansalaiskeskustelun aktivoinnissa ole aina ollut eturivissä, päinvastoin, yleiskeskustelunsa se vuosi pari sitten lakkautti, koska niistä ei ollut ohjelmanteossa hyötyä, eivätkä toimittajat osallistuneet keskusteluihin, kuten pomotasolla lakkauttamista perusteltiin tai oltiin perustelevinaan.

Eivät osallistuneet niin. Keskustelu hajautettiin kanava- ja ohjelmakohtaiseksi ja niin siellä sitten keskustellaan, mitä ohjelmia tällä ja ensi viikolla tietyllä kanavalla tiettyyn kellonaikaan tulee ja mitä niissä sanotaan tai pitäisi sanoa. Valtakunnallinen forum supistui yhdellä johtajistopäätöksellä kahvipöytäkeskusteluksi.

Mutta nyt Yle on siis löytänyt blogit ja ajaa kerralla yli ja ohi Helsingin Sanomat, joka on tällä saralla tyytynyt vähiin murusiin, vaikka Nyt-liite ainakin taannoin moista palvelua tarjosi. Se oli tehty monimutkaiseksi käyttöliittymältään ja oli selvästi huonosti suunniteltu myös muodoltaan.

Vaikka yritysblogit ovat maailmalla jokapäiväistä kauraa, napistiin Pirkka-lehden ilmestymistä blogilistalle. Mistä on kysymys? Plussa.comin sivuilla kerrotaan seuraavasti:

"Uuden Pirkka.fi-verkkopalvelun julkaisumalli on verkkopäiväkirja eli blogi. Tässä mittakaavassa toteutettuna julkaisutapa on Suomessa uusi, toistaiseksi blogeja ovat kirjoittaneet lähinnä yksityishenkilöt. Pirkka.fi avaa kerralla neljä eri blogia, aiheina Ruoka, Koti, Vapaa-aika sekä lapsiperheiden oma Napero-osio."

En viitsi linkata kaikille niille sivuille, jossa näiden yritysblogien ilmestymistä blogilista.fi:llle on suuresti paheksuttu. Ihmettelen vain miksi? Netti on kotiin sijoitettu postiluukku, josta tulee luettavaksi, katseltavaksi ja kuunneltavaksi kirjeitä, viranomaisilmoituksia, mielipidelehtiä ja ties mitä muoviin käärittyä krääsää. "Ei mainoksia kiitos" -suodatin varmaan ennen pitkää tulee tavallisten ihmisten käyttöönkin.

Yritysblogeista voisi jatkaa pitkät pätkät. Yksityisellä bloggaajalla ei ole monikansallisen yrityksen blogin rinnalla mitään menestymisen mahdollisuuksia, jos sivuille viittaavien linkkausten määrä on ainoa "toplistakriteeri". Tulemme näkemään ennen pitkään sen saman listan, joka kertoo maailman suurimpien yritysten keskinäisen suuruusjärjestyksen. Miljoonat linkit palvelujentarjoajiin eivät ihmetytä, sillä ihmisillä on oikea tarve käydä niillä sivuilla katsomassa itseään kiinnostavaa tuotetta.

Tuskinpa minun sivuilleni samanlaista ryntäystä tulee koskaan: ja jos tulee, on se varma merkki siitä, että nyt menee yhtä huonosti kuin ministerillä, "joka ei jaksa enää".

Ei kommentteja: