Valtion Rautateiden ja elävän kuvan kohtalon yhteys käynnistyy vuonna 1915 elokuvassa Hänen Majesteettinsa käynti Helsingissä, kun ei-niin-pidetty imperiaalinen hallitsija Nikolai II saapuu vierailulleen suurruhtinaskuntansa pääkaupunkiin. Keisari astelee korkean virkamieskunnan saattelemana Helsingin rautatieaseman häntä varten avatun ja koristellun sivuportaalin rappuset alas. Tsaari-suuriruhtinas asettuu adjutantteineen autoon ja samalla saattue poistuu asemalta muualle kaupunkiin Finlandia-Filmin kuvaajien Karl Johanssonin ja Oscar Lindelöfin rajaamasta näkymästä. Tapahtuman 3 minuuttia kestänyt taltiointi Valtion Rautateiden tämänpäiväistä esitystä varten oli päättynyt. Finlandia-Filmin elokuvaa, kuten eräitä muitakin autonomian ajan kuvia, levitti ja uudelleenkopioi 1930-luvulla Oy Maxim Ab.
Kuvat
siirtyvät vuoteen 1918. Elokuvassa Deutsche
Hilfe für Finnland saksalainen sotajoukko johtajanaan kreivi Rudiger von der
Goltz, kenraalimajuri Saksan keisarillisessa armeijassa, lähtee Kielistä
maahan, jossa punaiset olivat kapinoineet itsensä Etelä-Suomen herroiksi.
Tukena operaatioissa oli myös Mikko Kokon johtama panssarijuna, joka on
tallentunut venäläiselokuvaan Krasnaja
Finljandia. Se oli yksi kolmesta vain 18-vuotiaan Mihail Koltsovin
ohjaamasta uutiskatsaussarjasta Suomen tapahtumista. Muita osia ei tunneta.
Koltsov kutsuttiin pian Moskovaan, jossa hänet määrättiin johtamaan neuvostojen
maan tärkeänä pitämää elokuvapropagandaa.
Palaamme
saksalaisfilmiin Deutsche Hilfe für
Finnland, jonka kopiot saatiin Suomeen Itä-Saksasta 1970-luvulla. von der
Golzin joukot matkaavat Hangosta Helsinkiin ja valloittavat rautatieaseman,
eikä ihmisuhreiltakaan vältytty. Saksan armeijan elokuvayhtymä Bufan valmistamasta
elokuvasta Suomen tapahtumista tunnetaan myös alaotsikko Wiederherstellung der Ordnung in Finnland durch Finnische Weisse Garden
und Deutsche Truppen. Tässä jälkimmäisessä osassa saksalaiset jatkavat
miehitystään Helsingistä Riihimäen kautta osasto Brandensteinin luokse Lahteen.
Osa sisältää varsin monta lavastettua kohtausta: hyökkäykseen lähdön yli
kiskojen jollakin kuvitteellisella pysäkillä Helsingissä ja lavastetun
kohtauksen rautateitse etenevän armeijakunnan kokemasta vastarinnasta. Elokuvan
sisään rakennetussa jaksossa panssarijuna pysähtyy räjäytettyjen kiskojen kohdalle,
pioneerit korjaavat vahingon. Yksikköä tulitetaan, miehet suojautuvat,
lähettävät partion, joka palaa vangitsemiensa punasotilaiden kanssa. Episodi on
ohitse ja panssarijunan matka voi jatkua. Kun armeijan Bufa muuttui Ufa:ksi,
jonka yhteyteen perustettiin kulttuurifilmiosasto, tämä Suomi-elokuva oli
merkitty katalogiin järjestysnumerolla 1.
Helsingin ulkopuolellekin päästään 1925. Suomi-Filmin Frans Ekebom seurasi Ruotsin kuningashuoneen valtiovierailua, jonka päätähtiä olivat Hänen Majesteettinsa Ruotsin Kuningas Kustaa V, Hänen Majesteettinsa Kuningatar Victoria ja Hänen Kuninkaallinen Korkeutensa Södermanlandin Herttua Wilhelm vierailemassa Suomessa. Helsinkiin tutustumisen jälkeen seurue siirtyi junalla Savonlinnaan, jonne saavutaan aamulla. Vastaanottojuhlallisuuksien jälkeen vieraat kuljetetaan veneillä Olavinlinnaan, jonka pihalla nautittiin juhla-ateria. Matka jatkui laivalla Punkaharjulle ja sieltä junalla Viipuriin, jonka rautatieasemaa ei varhaisemmissa elokuvissa ole säilynyt. Asema tuhoutui täysin sodan tuiverruksissa. Pitkän dokumentin alkuperäisnimi on Ruotsin kuningasparin vierailu Suomessa.
Uutisfilmien maailmaan kuuluu myös junaonnettomuuksia. Ensimmäinen tallella oleva onnettomuusfilmi on Helsingin rautatieasemalta, jonka seinän läpi junanvaunut törmäsivät. Suuri junaonnettomuus 28.8.1926 antoi Kurt Jäger nimeksi filmille, joka oli tehty hänen yhtiönsä Komedia Filmin nimiin. Helsingin rautatieasema toimi päänäyttämönä, kun Talonpoikaismarsi 7.7.1934 tallensi filmille Uuden Suomen tilauksesta Vihtori Kosolan johtaman oikeistolaisliikkeen mielenosoituksen Helsingissä niukasti alle puolen tunnin mittaan. Asialla olivat Suomi-Filmin kuvaajat. Uutisfilmit kokivat äänellisen renessanssin 1930-luvun puolivälissä, jolloin Topo Leistelä asettui Suomi-Filmin lyhytkuvaosaston johtoon. Leistelälle ominaista selostustyyliä voidaan kuulla uutiskuvassa Junaonnettomuus 13.10.36.
Vuonna 1940
markkinoille tuotiin talvisotaa edeltäneenä kesänä kuvattu täysin rauhanomainen
lyhytkuva Rautahepo. Se on lyhyestä,
seitsemän minuutin mitastaan huolimatta ensimmäinen rautateiden toimintaa
esittelevä dokumentaarinen kokonaisesitys, jonka kuvakulmia ja ääniraitaa oli
selvästi mietitty tarkkaan. Sodan aikana valmistui pitkäksi dokumentiksi
tarkoitettu Sota ja rautatiet.
Puolustusvoimain valmistamaa dokumenttielokuvaa kannattelee Eino Heinon taitava
ja puoleensa tempaava kuvaus. Suunnitelman ja leikkauksen teki Veikko Sukanen,
Veikko Itkosen selosti. Äänet ovat Kurt Viljan. Elokuvan ohjaajaksi on merkitty
vain Huotari – liekö kyseessä pikemminkin jokin rautatieasiantuntija, emme
tiedä. Eri muodoissa ollutta elokuvaa ei liene sodan aikana juurikaan levitetty,
Rautatiehallitus kaivoi sen naftaliinissa ja sai elokuvatarkastamon hyväksynnän
tälle 31 minuutin versiolle vuonna 1962. Sotaan liittyvät myös Suomi-Filmin
kokoelmista löytyneet evakko- ja sotavankikuvat talvisodan ajalta sekä välähdykset Hitlerin vierailusta ja sodassa tärkeästä pesulavaunusta.
Sodan
jälkeen pistäydymme hetkeksi Rovaniemelle, jossa Finlandia-Kuvan Holger Harrivirta
kuvasi kaupungin tuhoja: mukaan sattuu räjäytettyjä raiteita ja katkaistu
rautatiesiltakin. Euroopassa ei näyttänyt sen kauniimmalta, minkä Veikko
Itkosen matkapäiväkirja todistaa vuonna 1948 elokuvan Tämän päivän Eurooppaa. Olot normalisoituivat vähitellen, ja
rautateiden maailma liittyi osaksi ihmisten arkea sekä uutiskatsausten että
valistuksen tasolla. Nähtävät otteet ovat eri vuosien Finlandia-katsauksista ja valistuselokuvasta Lapsemme liikenteessä (1950), jonka Harry Lewing ohjasi. Myös näytelmäelokuvat
löysivät rautateiden viehätyksen: pääaiheena juna oli Raoul af Hällströmin
ohjaamassa elokuvassa Pikajuna Pohjoiseen
(1947) ja Ville Salmisen klassikossa Lentävä
kalakukko (1953), josta trailerinäytteemme on. Ajallisesti näiden väliin
sattuu kolmaskin rautatie-elokuva, Hannu Lemisen rakkausdraama Ratavartijan kaunis Inkeri (1950).
Valistavaan elokuvaohjelmistoon kuului myös Suomen rautatieläisten liiton
tilaama elokuva Selvä junalle 61,
jonka näkökulma oli ruohonjuuritasolla. Ohjauksen teki Osmo Lampinen, alun jopa
film noirista vaikutteita saanut kuvaus Heimo Palanderin.
Reino
Helismaan esitys Meksikon pikajuna (1949)
on alun perin saksalaisen Gerhard Mohrin sävellys Orient Express. Itämaista Meksikon tunnelmiin siirtymistä helpottaa
koosteemme lopuksi Reino Niinirannan animaatio vuodelta 1969.
7.11.2012 Ilkka
Kippola ja Jari Sedergren
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti