Mikään mainituista ei näytä saaneen ansaitsemaansa
katsojamäärää. Lapin trilleri ei hyvistä arvosteluista huolimatta lähtenyt
talvella liikkeelle ryminällä. Pakolais-aiheinen sekä homoseksuaalin
elämäkertaelokuva olivat – paha kurki! – suomalaiskatsojille epäpopulaareja ja
vaikeita aiheita. Dokumentteja katsotaan kyllä kuten tv-esitykset ja
dokumenttielokuvafestivaalien suosio osoittavat, mutta elokuvateattereiden
kynnys on sitten liian korkea. Tosin luontodokkarit ovat onneksi innostaneet koko
perheen lipunostoon.
Mielipiteistäni huolimatta en ajatellut nytkään ryhtyä
kriitikoksi, mutta en voi vaieta syksyn kotimaisista uutuuselokuvista. Suomalaisohjaajien
kärkikaartiin lukeutuvan Zaida Bergrothin ohjaama Miami tuli jo teattereihin. Miami
täyttää monen toiveet: naisohjaajan, naispääosien ja naisen näkökulman
yhdistelmä on taattua tavaraa – moderni värisuora täydentyy kun tietää, että elokuvan
ideakin on kahdelta naiselta. Mutta ollaan me pojatkin siitä tykätty ilman
sarvia ja hampaita, vaikka en mene sitäkään täydelliseksi julistamaan. Näyttelijä- ja ohjaustyön harkittua naisen
katsetta, symbolisesti toimivaa värimaailmaa ja tarkasti toimivaa kameraa /
leikkausta on silti syytä aina kehua.
Kaikki loppukesän uutuudet eivät ole näin raffinoituja. Jos Miamin katsojamenestykseen voi luottaa,
Minka Kuustosen tähdittämän Wendy and the
Refugee Neverland -elokuvan urbaanin nuorisomeiningin seuraaminen jää
paljon harvempien huviksi. Itselleni mieleen tuli räime-elokuvien kuningas Ripa ruostuu, Christian Lindbladin
ohjaama hurvittelu vuodelta 1993. Rapatessa roiskuu ja katsojalle hyvä mieli.
Menoa ja meininkiä löytyy Lapin ja Kainuun maisemista myös elokuvasta Napapiirin sankarit 3: suosikkisarjan ohjaajan puikkoihin on nyt astunut näyttelijästä sujuvasti ohjaajaksi siirtynyt Tiina Lymi, joka viihtyi Kainuussa edellisessäkin komediassaan. Tutun ja turvallisen napapiiriläisyyden täydennykseksi Lymi ja käsikirjoittaja Pekko Pesonen ovat lisänneet tarinaan filosofista otetta, sillä elokuvaa siivittävät menestyskirjailija Paolo Coelhon ikuisiksi tarkoitetut mietelauselmat. Totisesti hauskaa, totesin tuoreeltaan tästä.
Kummallisista elokuvan otsikoista kummallisin on epäilemättä
Hannaleena Haurun ohjaama Lauri
Mäntyvaaran tuuheet ripset. Se tekee laajakaarisia kierroksia realismin
tuolle puolen, kuten niin moni muukin elokuva nykyisin. Mutta jos etsii ja
haluaa nähdä tuoretta teini- ja jälkiteinimenoa valkokankaalla, voi tätäkin
suositella, vaikka raakileitahan nämä hillat vielä tämän syksyn soilla ovat.
AJ Annalan kyvyt tulevat täysivertaisesti todistetuksi, kun
hän ohjasi Antti Tuurin romaanin Ikitie
samannimiseksi elokuvaksi. Tarina amerikansuomalaisesta paluumuuttajasta, joka
muilutetaan Etelä-Pohjanmaalta Neuvostoliittoon 1930-luvun alkaessa säväyttää.
Taiteellinen toteutus on perinteellinen, mutta nykyaikaisessa mielessä, ei
vanhakantaisesti realismin pitkää piimää. Tarinan selkeydestä huolimatta se ei
sorru liioitteleviin yksinkertaisuuksiin vaikka turvallisuuspoliisin,
amerikansuomalaisten kolhoosin ja Petroskoin juhlivassa arjessa niihin olisi
helppo tyytyä. Ikitie kantaa alusta
loppuun, se on täysipainoinen taiteellinen toteutus teknisesti ja
näyttelijöiltään. Mielestäni Ikitie
on tämän vuoden paras elokuva – tähän mennessä.
Eri mieltä saa olla, mutta vain jos ensin katsot kotimaisia
elokuvia elokuvateatterissa.
Julkaistu editoituna Demokraatissa 17.8.2017. Tässä alkuperäinen.
4 kommenttia:
Onnittelut tämän viestin Ilman menemistä "Tykkään", pieni retweet usein palvelee minua merkitsemään hyväksyntänne, vaikka minulla ei ole mitään sanottavaa kommenttien avulla.
voyance gratuite en ligne par mail
Merci pour cet article très complet encore une fois
telephone gay
Un petit pour vous dire que votre blog est super!
voyance par mail rapide
Très bon article, comme toujours. Il a le mérite de susciter le commentaire
voyance privée en ligne gratuite
Lähetä kommentti