KAVA teki yhteistyötä DocPointin jälleen kerran 2010. Kirjoitin Ilkka Kippolan tarkassa valvonnassa DocPointin katalogiin esitettelytekstin Aho & Soldan -yhtiöstä. Laitetaas sekin blogiin näin kauniin talvipäivän kunniaksi.
AHO & SOLDAN
Insinööri Heikki Ahon ja valokuvaaja Björn Soldanin yhtiö Aho & Soldan & Co toi Suomen markkinoille loistavan liikeidean, Zeissin tehtaiden tuliaisena maahan tuodun nopeasti valottuvan "pankromaattisen" filmin. Saksan perua oli myös kansainvälisen laadun takaava "fysikaalinen sävyoppi", Heikki Ahoa ohjanneen professori Wilhelm Ostwaldin mukaan nimettynä "Ostwaldin värioppi". Kun alkupääoman sijoittunut G. W. Roering irtaantui yhtiöstä, nimeksi lyheni 1932 Aho & Soldan.
Aho & Soldan aloitti lyhyillä kulttuurifilmeillä ja jatkoi kameraoptisilla kokeiluilla luontofilmeissä. Seuraavan vuosikymmenen taitteessa yhtiö oli valmis pitkiin dokumentteihin. Kahden vuoden työt huipentuivat kolmeen elokuvaan, joista vaikuttavin oli Suomen puu- ja paperiteollisuus. Globaali levitys ylistävine lehtikirjoituksineen osoitti veljesten työn jäljen tenhon. Suomen maatalous -megadokumenttia seurasi tulenhehkuinen kuva Raudanjalostusta Suomessa.
Aho & Soldan oli kiistatta 1930-luvun johtava teollisuuselokuvien valmistaja, suuren laman jälkeisen nousukauden elokuvallinen linjaaja. T. J. Särkkä puki sanoiksi yhtiön merkityksen: "Elokuvien kauneusarvot piilivät koneiden romantiikassa." Jatkossa dokumentaariset kuvaukset muodostuivat modernisoituvan kansakunnan näytöiksi. Ne fokusoituivat voimakkaasti kehittyvään teollisuuteen ja kauppaan tavalla, josta ei puuttunut mainoksen vetovoimaa.
Neuvostoelokuvien tutkiminen ja Walter Ruttmannin perintö edesauttoi veljesten elokuvallisen tyylin muotoutumista. Taiteellinen jalostus realisoitui ensi kerran 1933 Tempo-elokuvan kokeilevassa montaasissa. Täyteen tehoonsa yhtiön tyyli kasvoi ulkoministeriön Suomi kutsuu -matkailuelokuvan eri versioissa vuosina 1932–1940.
Yhtiö valmisti veronalennukseen oikeuttavan lain kannustamana lyhytfilmejä, jotka muokkasivat lajityypin käsitettä suomalaisessa dokumenttielokuvassa. Matkailuelokuva oli aihepiiri jossa houkuttelevat maisemat ja kulttuuriarvot yhdistyivät katsojia kiinnostavalla tavalla. Isänmaan pellot ja vihreä kulta kiinnostivat elokuvaajia edelleen, niin myös uuteen kukoistukseensa noussut kansatiede. Kansatieteen grand old man Eino Mäkinen sai kannuksensa Aho & Soldanin palveluksessa. Tilaus- ja järjestöelokuvat laajensivat edelleen lajityyppien kirjoa.
Talvisotaan johtaneella tiellä esiin tulivat kansakuntaa yhtenäistävät teemat. Aho että Soldan osallistuivat monin eri tavoin kansakunnan sotaponnistuksiin. Heikki Aho leikkasi talvisodan kuvamateriaalin kansainväliseen levitykseen Tukholmassa. Björn Soldan oli moneen paikkaan ehtinyt uutis- ja dokumenttikuvaaja sodan katsauksissa ja lyhytelokuvissa. Jatkosodan kestäessä 1943 Soldan oli käynnistämässä Finlandia-katsausta, joka sai jatkua rauhan tultua lähes 20 vuotta.
Sodan jälkeisinä vuosina Aho & Soldanin kuvaustoiminta hiljeni, mutta ei katkennut kokonaan. Björn Soldan muutti Lontooseen. Isä-Heikin tukena oli nyt Claire Aho. Hänen panoksensa värielokuvan varhaisvaihessa oli merkittävä aikana, jolloin mieslukuisista kamerankäyttäjistä vain harva oli siihen tutustunut.
Julkaistu DocPointin katalogissa 2010
2 kommenttia:
Hieno esittely - luin näin hiihtolenkiltä palattua. Tampereella näitä Aho-Soldaneita on monestikin nähty festarien Arkistojen aarteita -sarjassa, josta vielä jälkikäteiset kiitokset. Saapa nähdä näkeekö tänä vuonna. Claire puolestaan esiintyi edukseen parisen viikkoa sitten Päivi Istalan ohjelmassa, joten kosketuskohtia löytyy,
Veikko-setä
Ei taida näkyä tänä vuonna. Mutta muuta hyvää tulossa Laurin hihasta.
Lähetä kommentti