Pidin tiistaina 17.11. Helsingin kaupungintalolla sijaitsevassa Virka-galleriassa puheen DocFilm Helsinki - Matka kaupungin muistiin -näyttelyn avajaisissa. Laitan näytille. Käykää ihmeessä dokumenttielokuvan Helsinkiä kuvaavassa näyttelyssä, joka on avoinna tammikuun loppuun 2016.
Arvoisa kaupunginjohtaja, hyvät
kutsuvieraat
Brittihistorioitsija
Eric Hobsbawmin viisauksia on määritellä historiantutkijan tehtäväksi muistaa
se, minkä muut unohtavat. Siten historioitsija kertoo maailman muuttumisesta ja
siitä miten mennyt maailma on erilainen kuin tämä nykyinen. Tutkija ei keksi
kertomustaan, vaan etsii, löytää ja valikoi lähteitä. Elokuva on yksi
tällainen, ehkä liian vähän käytetty historian lähde.
Elokuvakamerat
ovat tallentaneet kaupungin elämän piirteitä 1800-luvun lopusta lähtien.
Kameraa ei veivattu vain kadunkulmassa, vaan se keksittiin ottaa mukaan
esimerkiksi raitiovaunuihin, kuten Helsingissä. Kaupungin tila, muutos ja liike
tallentuivat eläviin kuviin kaikkialla.
Kuten tuolla
aulan elokuvateatterissa voimme nähdä, varhaiset elävän kuvan esimerkit ovat
ainutkertaisia, korvaamattomia. Ja samalla ne ovat yleisiä. Tunnemme sanonnan ”kuva
sanoo tuhat sanaa”, mutta jos kotiin päin vetäminen sallitaan, elokuva filmille
tallentunut historiallisuus kertoo vielä vähän enemmän menneen maailman
luonteesta.
Kierrellessänne
näyttelyssä on helppo huomata, että kaupunkikuvien ytimessä on moderni eli
uudenaikaistuminen. Moderniin liittyy moderniteetti eli se, miten sosiaaliset
suhteet ja kanssakäyminen organisoituvat. Tätä sosiologisen katseen ytimessä
olevaa modernisoitumista on helppo tarkkailla näyttelymme elokuvissa,
valokuvissa ja kuvakaappauksissa.
Olemme
kollegani Ilkka Kippolan kanssa tutkineet kahden paksun kirjan verran
suomalaista dokumenttielokuvaa. Vasta ilmestyneen kirjamme otsikkoon asti nousi
sana utopia. Syynä oli se, että havaitsimme dokumenttielokuvan kannattelevan
utopioita laidasta laitaan. Parempaa, modernia elämää ja elinympäristöä
tavoiteltiin monin eri tavoin, erilaisin ideologisin painotuksin, yhteiskunnan
kaikilla sektoreilla. Elokuva välitti sanomaansa katsojalle uskottavalla
tavalla.
Toki
elokuvaa myös vastustettiin: se rikkoi pyhät arvot ja uhkasi traditionaalista
järjestystä. Tällainen konservatiivinen trendi on usein liitetty anti-utopiaan
ja nostalgiaan.
Terminä nostalgia
ei ole uusi. Ensimmäisenä sitä käytti vuonna 1688 Johannes Hofer, lääketieteen
opiskelija Baselin yliopistossa Sveitsissä. Kotiinpaluuta merkitsevä nostos ja kaipausta merkitsevä algia yhdistyvät nostalgiaksi. Se on ”surullinen
tunnetila, joka pohjautuu ihmisen haluun palata omaan syntymämaahansa”. Ja mitä
siitä seurasi? Jatkuvaa surullisuutta ja mietiskelyä isänmaasta, huonot yöunet,
nälkää, janoa, aistien heikentymistä ja jopa rytmihäiriöitä, jatkuvaa huokailua
ja, kuten Hofer muistuttaa, suoranaista mielen typeryyttä.
Viime
vuosituhannen lopun postmodernissa keskustelussa nostalgia määrittyi useimmiten
negatiivisesti. Vasemmiston mielestä nostalgia kuului poliittisen konservatismin
repertuaariin, koska se oli potentiaalisesti taantumuksellista ja sen näkemykset
olivat vailla kriittistä kulmaa. Paitsi peitti synkän poliittisen nykytilan,
nostalgiakulttuurilla tehtiin rahaa. Se oli selvästi oikeistoliberaalinen
ilmiö. Ideanakin nostalgia manifestoi vain kulttuurisen muistin kriisiä.
Oikeiston
näkökulmasta nostalgia oli vääränlaista tradition tukemista, reaktio kaaokseen,
joka juontuu yhteiskunnallisesta pirstoutumisesta ja anomiasta, siis pätevien
sääntöjen puutteesta. Nostalgia ei ollut edes aitoa tunnetta, jota oli voitu
tuntea joskus ennen, menneessä maailmassa. Aitoutta etsiessä muistamisen
kulttuuri, muistomerkit ja historian esillepano vain pahensi asiaa.
Katsottiinpa
asiaa oikealta tai vasemmalta, nostalgian seurauksena oli usein amnesia,
muistinmenetys. Kritiikissä amnesiasta tuli postmodernin seuralainen.
Historia ei
enää kiinnostanut, ja kun sitä käytettiin, sitä käytettiin väärin. Alettiin
puhua utopioiden lopusta. Visiot ja toiveet paremmasta ajasta olivat ohi ja
lopussa oli myös luottamus. Edessä häämötti jatkuva muutos. Nykyperspektiivistä
näyttää siltä, että taiteen historioitsijat olivat kriisitietoisia ennen muita.
Onko meillä
mahdollisuutta optimismiin, joka sisällyttäisi mukaansa nostalgian? Ehkä
tällaista utopianismia, visiota
paremmasta huomisesta vielä tarvitaan. Onhan nostalgia sentään produktiivinen muistin
muoto. Sen me näyttelyissä, museoissa ja Internetissä historia-ilmiöiden
parissa liikkuvat hyvin tiedämme. Kriittisyyttäkään ei tarvitse unohtaa, koska nostalgia
on toivetta päästä jonnekin toisaalle. Näin siihen on rakennettu sisään myös
kriittinen elementti.
***
On aika
vetää asioita yhteen. Tämä näyttely, yhdistelmä elokuvaa, valokuvaa ja elokuvan
kuvakaappauksia, on matka kaupungin muistiin. Tekijöinä toivomme, että se
nostaa esille asioita, jotka ovat unohtuneet. Haluamme olla historioitsijoita
siinä, että näyttely näyttää konkreettisesti erilaisen Helsingin, jopa niitä
asioita, joita emme tunnista nykypäivän nopeutuvassa ja lyhenevässä muistissa
omiksemme.
Tämä ei estä
meitä olemasta samalla peittelemättömästi nostalgisia. Kun Paavo Nurmi juoksee
Olympiastadionille tai Armi Kuusela poseeraa Miss Universumina, olemme
historian ikonisten ja nostalgisten kuvien äärellä. Tämän näyttelyn elokuvien
nostalgia kohdistuu kotiin, kultaisena muistettuun menneeseen ja utooppisiin
unelmiin, mutta tarjolla on myös se todellisuus, jossa ovat urbaani kaupunki,
nykyaika ja muutoksen myötä tulevaisuus sekä arkipäivä.
Mutta olemme
ottaneet mukaan kuvia ja filmejä asioista, joista ei koskaan tullut nostalgisia
tai edes kunnolla tunnistettavaa historiaa: unohtuneita ja lähes unohtuneita
hetkiä; utopioita, joista ei tullut totta, ja niitä juonteita, jotka päättyvät
ja katosivat historian hämäriin tai peräti roskatynnyreihin. Ne ovat myös
historiaa.
Näyttelystämme
ei ole vaikeaa löytää jo kadonnutta maailmaa. Se tarjoaa jatkuvasti pulmallisia
ja jopa rosoisia näkymiä sen muutoksen luonteesta, mihin mikä tahansa modernisaatio
väistämättä johtaa. Silti emme julista kriittisyyttä – tässä mielessä näkymää
voi laajentaa ensi tammikuun lopun DocPoint-festivaaleilla, jonne olemme
rakentaneet Helsinkiä ja politiikkaa -näytöksiä nimenomaan kriittisen poliittisen
elokuvan, n.s. vastaelokuvan ympärille 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa.
***
Digitalisointi
ja avoimet aineistot ovat päivän iskulauseita. Tarjolle tulee epäilemättä
kulttuurihistoriallista aineistoa yhä enemmän. Monilla on mahdollisuus rikastuttaa
elämäänsä näin saataville tulevalla aineistolla.
Olemme kiitollisena
hyödyntäneet teknisiä uudistuksia, digitalisaatiota, joka tekee mahdollisiksi
ennen näkemättömän informaatiovirran.
Digitalisoituvassa
maailmassa on tärkeitä, osaamista vaativia tehtäviä. Tarvitsemme oppaita, jotka
vievät ihmiset kekseliäästi digitaalisten aineistojen pariin. Tarvitsemme
aineistomassoja tutkivia, järjestäviä ja esimerkiksi journalismin keinoin kriittisesti
esitteleviä toimijoita. Tulevaisuudessa heitä tarvitaan vielä enemmän kuin nyt.
Juuri
tällaisia ihmisiä on ollut rakentamassa tätä näyttelyä.
Haluan sydämeni
pohjasta kiittää omasta ja äänensä flunssassa menettäneen Ilkka Kippolan
puolesta dokumentaarisen elokuvan tekijöitä ennen ja nyt. Samalla kiitämme
kaikkia näyttelyn rakentamiseen osallistuneita. He ovat nykypäivän osaavia
tekijöitä.
Ja
kohottakaamme malja Peter von Baghia mukaillen: antoisaa elokuvanäyttelyiltaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti