maanantaina, heinäkuuta 26, 2004

Tonni käteen, digiboksi toteen

En tiedä muistatteko, kuinka taannoin sain vaimoni tekniikkakielteisen mielen kääntymään huijauksella. Kun hän siis hukkasi yhdeksi yöksi kännykkänsä ja tuudittautui siitä seuranneeseen ajatukseen rahanmenosta, huljautin ehyenä löytyneen kännykän vaskoolista esiin kultahippusen. Nyt hän ei voi enää sanoa, että "odotetaan ensi syksyyn, kulta". Tai että "ensi vuonna ne ovat niin paljon parempia, mussukkani". Hänellä on enää tämä "rakas, meillä ei ole siihen varaa." Mutta digibox on mahdollinen sen jälkeen, kun menopaussi opetti minulle kuinka miehistä maksalaatikon syöminen on. Vaimoni puutarhajuhlilla purtuja (sääsket!) jalkoja en sentään vielä ole ruvennut hieromaan, vaikka digiboksin vuoksi saattaisin siihenkin sortua. Tai ehkä toinen jalka riittäisi?

Ostammekin (huom! poliittisesti korrekti monikon ensimmäinen) säästyneillä rahoilla  digiboxin. Sain pari iltaa sitten puutarhajuhlilla suurenmoiset aplodit, kun lausuin suureen ääneen (= kaikkien kuullen) kutsunpitäjien 200 kanavan satelliittidigijärjestelmää esiteltäessä: "Kulta, eiköhän lopeteta se jatkuva seksin kanssa vehtaaminen ja aletaan katsoa televisiota. Hankitaan kunnon digiboxi, hani." Innostuneesta vastaanotosta riemastuneena päätän ryhtyä tuumasta (2,56 cm) toimeen. Puutarhajuhlien väen ikäjakauma oli sellainen, että kaikki muut olivat muutoksen toteuttaneet jo aikaa sitten. En siis ole tässä asiassa avant gardea.

Herkeämättömän ajatustoiminnan jälkeen olen päätynyt ratkaisuun jolla hankin ehkä jo tänään HanDan CV3300 -laitteen (129 e), ohjelmakortin (2o e/vuosi). HanDan on merkkinä saanut Euroopassa hyvät arvostelut, siinä on salauksen purkukortin (Conax-kortinlukijan)  paikka ja riittävät liittimet, jotta naapuritkin voivat kuunnella kun meillä jytää ja paukkuu eikä ääntä puutu matkasta.

Hankintalistalla on myös HTV:n ohjelmapaketti Centro (9e), jossa on taidetta ARTE, aivan uskomatonta Saksassa tehtyä sarjaroskaa Luxemburgista eli RTL, Espanjan TV:n kotimaisuusperiaatteella valitut palat, Italian RAI 1 ja 2 (mutta kirous ja kuolema ei 3:sta, joka on paras), uutisia oksentava Euronews ja monipuolinen, loistava ja esimerkillinen Saksa, Itävalta, Sveitsi -paketti nimellä 3Sat. Näistä ARTE ja 3SAT ovat hyvä syy hankkia nuo kanavat, italialaisistakin voi olla hupia. Espanjaa kun en osaa, niin sen elokuvat menevät vähän hukkaan - ainakaan pari vuotta sitten niihin ei ollut tyrkyllä tekstitystä.

Toinen paketti on sitten tämä Forte (16 e ja saman verran televisiokanaaleita). EuroSportNews (Kirous ja Kuolema Strikes Back, sillä taloyhtiömme ei tue eurosporttaamista ja yhtiö on niin niuho), lapsen suosikki Cartoon Network, koko perheen Discovery (jossa historiallisestikin mielenkiintoisia juttuja varsin usein), TCM ja sen amerikkalaiset klassikkoleffat (tosin kaikki olen nähnyt, ehkä noin kymmenen leffaa vuodessa uusia), BBC Prime joka toivottavasti lähettää aina uudelleen Lovejoyn, CNN johon aina retkahdan, ja minulle tuiki tarpeettomat Extreme Sports (sillä minä käyn jo karaokessa) ja VH1 (sillä minä käyn jo karaokessa, vaikka onhan siinä joskus nostalgiaa tyrkyllä), Travel Channel on kiva kun on krabbis, Animal Planetin voi jättää vahtimaan lasta (minä olen allerginen eläimille), Music Choice on teinien katsottavana kun aikuiset juo parvekkeella valkoviiniä, Hallmark jos tekee mieli ruoskia itseään tylsyyden ruoskalla (KENELLE tämä kanava on). CNBC jos haluaa silmämunat kipeäksi alalaidan juoksevalla nauhalla - kyse on tv-kanavasta joka näyttää Internetiltä, Fox Kids (lastenvahti nro 3, mutta äärimmäisen meluisa kanava, mihin vielä ekstrana TANSKANkieliset mainokset. Anna mun ja mun jälkikasvuni kaikki kestää), Sky News joka minulla oli muutaman vuoden ja katsoin sitä kaksi minuuttia kun Twin Towers romahti ja satuin kanavalle, mihin verrattuna Reality TV ei ole yhtikäs mitään eikä kukaan bloginkirjoittaja sellaisia tarvitse sillä Reality on aina hiiren ulottuvilla (vaikka uskonkin blogiromaaniteoriaan) ja tylsimmistä tylsin liituraitakanava Bloomberg, joka ei vieläkään reittaa suomalaisia blogeja.

Minä olen päättänyt, ugh!


Ei kommentteja: