Tadeusz Konwicki omasi jo 10-vuotisen uran omaperäisenä
elokuvaohjaajana, kun Hyppy
tuntemattomaan (Salto) ilmestyi
vuonna 1965. Terminä ”salto” on monimielinen: se tarkoittaa akrobaattista
temppua, jossa pää ja jalat vaihtavat paikkaa (engl. somersault, somerset,
tumbleset), mutta myös mielipiteiden tai sympatioiden täydellistä kääntämistä
päälaelleen tai nurin.
Kaikki tulkinnat ovat kelvollisia. Konwicki harrastaa
sekä akrobatiaa että äärimmäistä tekstuaalista konstailua symbolismin nimissä. Kaikki
ei tule ymmärretyksi nykypäivässä, jos kohta se oli selvää aikalaisillekaan. Inspiraation lähteet ovat selkeät. Kafkan kummallisimmista tarinoista ja Raamattuun perustuvalla uskonnollisuudella on sijansa skitsofreenisessa tarinassa, jossa muukalainen loikkaa
junasta hänelle ilmeisesti tuttuun kylään ja paniikkihäiriöisellä vimmalla
sotkeutuu tavalla tai toisella kyläläisten maailmaan, joka ei arkisissa lähtökohdissaankaan ole kovin
selkeäksi muotoutunut sodan jälkeisissä oloissa.
Todellista nimeään paljastamattoman päähenkilön temput
ulottuvat pelikikkailusta ihmeparantamisiin, mutta samalla hän on kyyninen ja
pitää hyvyyttä lähinnä hölmöytenä, vaikka ei epäröi julistautua profeetaksi
kivettyneessä syrjäkylässä. Kohtaaminen kulminoituu kyläjuhlissa ja sen
salto-tanssissa. Zbigniew Cybulskin esittämä vimmainen hahmo ottaa ohjat –
psykologian taidoillaanko? – mutta ehkä tämä on kyläläisille liikaa,
varsinkin sen jälkeen, kun hänet paljastetaan huijariksi ja
naistennaurattajaksi.
Cybulskin 1960-lukulainen
poseerausta peittelemätön näyttelytyyli huipentuu tämän elokuvan
akrobaattisissa käänteissä, yhtä paljon kuin näyttelemisestä kyse on
liikehdinnästä, joka saa katsojan väliin yhtä ymmälleen kuin solmuihin aukeava
tekstisymboliikka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti