Vaikka DocPointin avajaiset ovat vasta huomenna, tänään voi ottaa varsinaisen varaslähdön.
Varaslähtö on oiva ilmaisu, sillä iltaseitsemältä Maxim 1:ssä pärähtää valkokankaalle festivaalin myöntämän Apollo-palkinnon saavan ystävän ja työtoverin, elokuva-arkiston tutkija Ilkka Kippolan Carte blanche -sarja. Kippola tunnettiin kilpakentillä aikanaan varsin lahjakkaana pikajuoksijana.
Varaslähtönä tapaus on tietysti poikkeuksellinen, sillä kukaan ei tule viheltämään vipeltäjiä takaisin. Festarit jatkuvat keskeytymättömän kiihkeänä ja kihelmöivän jännittävänä aina sunnuntain ja maanantain väliseen yöhön saakka.
Ilkka on koonnut festivaaleille viisi erikoisnäytöstä. Ensimmäisen teemana on muisti.
Valkokankailta verkkokalvoille siirtyvät elokuvat ovat Dziga Vertovin klassinen Kolme laulua Leninistä (Neuvostoliitto 1934, 63 min), Heikki Ahon ja Björn Soldanin Sibeliuksen musiikin tahdissa etenevä Suomi kutsuu (1936/1940, 22 min) ja suomalaisen dokumenttielokuvan ilmaisukeinoja ehkä eniten kehittäneen Antti Peipon elokuvat Seinien silmät (Suomi 1981, 9 min) sekä Graniittipoika (1979, 10 min). Mukana ei ole - vaikka voisi hyvin olla Suomi kutsuu ja Seinien silmät -elokuvien välissä - myös Alain Resnaisin Yö ja usva, yksi maailman tunnetuimmista dokumenttielokuvista kautta aikojen.
Tarkemmat esittelyt löytyvät DocPointin asianomaiselta sivustolta. Kollegani Pasi Nyyssönen kirjoitti katalogiesittelyn tuosta Vertovin elokuvasta. Muut tekstit ovat minun sulkakynästäni, mutta niissä teksteissä on yhteistä verta, joka on kollegiaalisesti puristettu mustepulloon huomenna palkittavan kanssa vietettyjen yhteisten ajattelusessioiden aikana. Tietysti annetun merkkimäärän puitteissa. Se oli muistaakseni kaksi ja puoli tekstiviestiä...
Iltaseitsemältä Maxim 1. Älkää jättäkö tätä väliin, sillä - ja tämän keksin ihan itse - oivaltamisen kokemus on hurja elämys.
EDIT hetkeä myöhemmin:
Maximista ja Tennareista saa vielä tänään ennakkolippuja, joten siksikin vierailu jo tänään on järkevä. Onhan se on sitten viimeinen ennakkomyynnin päivä. Ja kuten tiedote kertoo, joihinkin elokuviin alkaa olla kiire:
"DocPoint-lippujen ennakkomyynti käy kuumana Maximissa ja Tennispalatsissa. Ensimmäinen loppuunmyyty näytös on vuoden 2006 Euroopan parhaana dokumenttielokuvana palkittu Into Great Silence joka myytiin loppuun viikonlopun aikana (peruutuksia voi tiedustella teatterista).
Ennakkomyynnin muita hittejä ovat tähän mennessä olleet Michael Glawoggerin räjähtävän visuaalinen Workingman's Death ja Glawoggerin Megacitiesin innoittama Life in Loops, Aasian hikipajoja kuvaava China Blue ja hurmoshenkisten lasten raamattuleirien kuvaus Jesus Camp."
DocPointin kotisivuilta saa tarkempaa tietoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti