torstaina, helmikuuta 21, 2008

Ammaestramento

Posted by Picasa

4 kommenttia:

Homo Garrulus kirjoitti...

Katsoin vasta nyt mitä tuo sana "ammaestramento" tarkoittaa ja se on "training". Siitä voisin kirjoittaa pari oppikirjaa mutta kun yliopisto nyt sai sanottua, että en osaa kirjoittaa. En siis osaa mitään - ja näin en tee mitään. Syön verovaroja ja annan roistojen tienata ja matkia minua. Lyön sitten vyön alta kun ei ammattitaito millään kelpaa vaan aina pitää etsiä virheitä.

Train-the-trainer: opeta muille samoja sadistisia muotoja joita itse olet osannut hyödyntää? Se on sitä mitä tehdään ns. trainingin alla. Ja yhtä sarkastisesti voisin sanoa, että se mitä tehdään coachingin nimikkeen alla on terapiaa. Sekin on väärin sillä itseoppineet julistajat eivät ole terapeutteja ja saavat ihmiset vielä enemmän pihalle kuin se, että oikea psykoterapeutti jolla oikeus harrastaa mentaalista manipulointia tekee sen. Se on sitäpaitsi kamalaa ajanhukkaa firmoissa:

- sairaat menkööt oikeaan terapiaan
- johtajat opetelkoot oman firmansa johtamista ja jättäkööt kvasi-konsultit pihalle sillä 80% ovat poliittisella asialla liikkeellä ja aina olleet 80-luvun jälkeen milloin mainostoimistotyö siirtyi oksan verran alaspäin ja konsultit siirrettiin siihen duuniin minkä mainostoimistot aikaisemmin olivat tehneet tässä suhteessa.

- trainersit pitää olla ammattilaisia ja sana trainer (valmennus) tarkoittaa vanhan tiedon uudelleen treenaamista eli behavioristista jauhamista jotta menisi myös automattiohjauksena suoraan selkärankaan ja toimintaan -

- johtajuusvalmennuksia pitää tehdä juuri peili kädessä mutta peilin ihannekuva ei ole konsultin ihannekuva eikä se ole Freudinkaan ihannekuva vaan se pitää olla lähtökohtaisesti persoonan oma minä: ja vain se.
Muuten tapahtuu vinoutumia persoonaan ja SE MAKSAA MEILLE YHTEISKUNNASSA. Lue Marko Hamilon Älkää säätäkö päätänne, vika on yhteiskunnassa.

Kukaan ei vaan ymmärtänyt, ettei sekään ollut vahinko vaan tahallinen vääntö. Toisaalta käy kuten Kemppinen kirjoittaa: kun sananvapaus (ns.) on levitetty liian nopeasti eikä sitä ole siis implementoitu konstruktivismin mukaan turbaani lentää ilmaan.

Sitä mekin siis ajamme täällä Suomessa? Terrorismia jahtaamme olemalla näin huonosti perillä pedagogisista teorioista ja uskomme sitä, joka on viimeiseksi puhunut. Nytkin uskotte minua: ei kannata: kannattaa uskaltaa opetella oman pään käyttämistä. Sekin vaatii treenejä: sitä osaan minä.

Ilmoittaudu, teen ilmaisen coaching-valmennuksen kolmelle ensin ilmoittautuneille:
realzara@suomi24.fi ja sen jälkeen, jos voimme katsoa työn oikeaksi ja hyväksi se rupeaa maksamaan.

Homo Garrulus kirjoitti...

En käytä mitään persoonallisuuskategorsointeja ollenkaan sillä ne lukitsevat ajattelun liian nopeasti johonkin ennakkoon ajateltuun kategoriaan.
Minä olen huomannut, että extrovertti on samalla henkisesti introvertti ja introvertti voi olla luova kuin mikä kun hänen suunsa rupeaa avautumaan. Ihmisten persoonat ja temperamentit ovat vain opittuja ja perittyjä tapoja (tapa on aristoteleen mielestä sama kuin moraali) mutta moraali ja tavat eivät ole sama kuin ihmisen oma Minä. Jos uskomme, että persoona on sama kuin Minä liikumme deterministisellä alueella missä rotuhygienia ja rasismi ovat lähellä.

Minä uskon oppimiseen: persoona voi muuttua ja sairaatkin kuulemma tervehtyvät: siitä oli oikein seminaarikin lääkiksessä: tervehtyvä potilas.

Kauheaa: oppiminen voi siis toimia ja lääketiede myös: kaikki ei ollutkaan bluffia vaikka sitä kyllä uskomme suurin osa olevankin: niin on: suurin osa ON bluffia mutta ihminen voi silti muuttua ja tervehyä. Tällä menolla tosin lisäämme sekä psyykkisiä että somaattisia sairauksia kun annamme makikset konsultoida ja roistot johtaa.

Missä siis oikea Moral Management? Minä osaan ja jakanutkin tätä ulospäin, nimeä myöten mutta minua ei uskalleta ottaa mukaan koska EN OLEKAAN POLIITTINEN vaan ihan oikeasti vain ihmisen ja asiakkaan puolella. Mutta sehän on lapsellista sanoivat. Opi ensin kirjoittamaan sanoivat. Sitten pyysivät, että menisin lääkäriin.

Näin meillä Suomessa. Mutta lääkäri valui pöydän alle kun kerroin mitä minulle oli sanottu. Hän kysyi, oliko jollain toisella ihmisellä samat mielipiteet kuin minulla.
- Mitä helvettiä sillä on tekemistä minun psyykeen terveyden kanssa kysyin? Myös Freud oli aikoinaan ollut hyvin parjattu ja manattu kunnes roistot tajusivat miten hänestä voi olla hyötyä: kääntämällä asiat zick-zack. Sen tekivät.
Nyt minä käännän takaisin: zick-zack.

Siksi Freudista tulikin kuuluisa ja siksi minusta ei saisi tulla. Mutta kyllä he saman tempun tekevät sillä se on juuri The Temppu: tuo ikuinen käännöstemppu, ja sitä voi tehdä vasta kun ihmisen retoriikka ja diskurssi on saatu selville. Minua ei voi tässä suhteessa lukea sillä vaihdan retoriikkaa ja hyökkään alle vyön: juuri tästä syystä jos joku miettii.

Ongelmamme training-suhteen ei siis ole tieto vaan moraali suhteessa eettiseen (loogiseen) ajatteluun. Don't mix the käsitteet.

Jari Sedergren kirjoitti...

Fellinin smik-smak on siis tästä kehitelmä.

Homo Garrulus kirjoitti...

Zibach : mäktigt, mahtavaa på finska.