maanantaina, syyskuuta 27, 2004

Some call it the blogging, we call it the "Information Revolution"

"Median saavutettavuuden suhteen tuolla jossakin on käynnissä vallankumous", Jay Rosen, New Yorkin yliopiston journalistiikan laitoksen johtaja toteaa tuoreessa New York Daily News -lehden kolumnissaan.

"Jotkut sanovat sitä bloggaamiseksi. Me kutsumme sitä informaatiovallankumoukseksi", Prweb julistaa omassa lehdistötiedotteessaan Declaration of War on Propaganda. Aloitusvirke riittänee herättämään mielenkiintonne: "The Information Revolution is sparking a war on the propaganda model, and bloggers are at the front line."

Rosenin loppupäätelmä on huimaava: "Blogs have corrected a power imbalance that had given the citizen with a grievance few options beyond "vote the bums out" and "write a letter." Journalists have gotten used to a world where consumers of the news have choices. Now there's a new choice: Become a producer of news yourself, one of the checks and balances on big media."

Pitäisi varmaankin alkaa kerätä näitä bloggaukseen liittyviä artikkeleita ja niiden refiksiä johonkin. Ehdotuksia?

Jenkit ovat vähän tilastoineetkin blogien määrää:

Age Range Blogs
10-12 55,500
13-19 2,120,000
20-29 1,630,000
30-39 241,000
40-49 41,700
50-59 18,500
60-69 13,900
Total 4,120,600
Source: Perseus Development Corp.

Lähde: http://www.detnews.com/2004/technology/0409/26/a01-284745.htm

5 kommenttia:

Omni kirjoitti...

I didn't realize how YOUNG most bloggers are!!

Sedis kirjoitti...

It looks like Finnish reality is different. As far as I know, there are only handfull of very young bloggers. Maybe schools should start teaching how to blog!

Marjut kirjoitti...

Miun mielestä blogit.fi voisi olla aika hyvä paikka kaikenlaisten blogeja koskevien asioiden käsittelyyn, sillä sehän tuntuu muuten kumisevan tyhjyyttään - mihin olen itsekin osasyyllinen... Kelpaisiko se?

Sedis kirjoitti...

Mikä ettei! Riittääkö kun laittaa esim. sinulle url-tiedon?

tommi kirjoitti...

Miksei mieluummin BlogiWiki? Blogit.fi -sivulle ei voi kuka tahansa kirjoittaa ja sen kekkosenaikainen jäykkyys näkyy siinä, ettei se meinaa päivittyä mitenkään.

Kuluttajiin voisi uskoa sen verran, että antaisi näiden kirjoittaa itse tietonsa esiin. Toimittajat kuuluvat kuolleisiin medioihin kuten telkkariin ja selluloosalevyille.