tiistaina, maaliskuuta 01, 2005

American Pie – tarina laulun takana, osa I

Don McLean (s. 2.10.1945, New Rochelle, NY, Yhdysvallat) ei liene nykynuorisolle kaikkein tutuimpia säveltäjä/sanoittajia, vaikka hän sijoittuikin American Pie -kappaleellaan vielä vuonna 2001 äänestyksessä ”kaikkien aikojen lauluista” viidenneksi.

Vaikka sen varmempaa tutkimusta asiasta ei ole, American Pie on epäilemättä yksi maailman kuuluisimmista lauluista, ja tuttu nykyisellekin nuorisolle esimerkiksi karaokesta ja siihen liittyvästä vauhdikkaasta videosta. Karaoken yhteislaulukokemukset ovat osoittaneet, että laulun kertosäe on tuttu kaikenikäisille, ja myös sen, että Hectorin tekemä laulun suomennos tunnetaan. Silti varsinkin nuoremmalle sukupolvelle laulun historian hämäriin painuneet referentit ovat jokseenkin mahdottomia selvittää. (Nuorten puolesta tietysti puhuu se, että selitykset ovat mahdottomia karaokebaarien metelin vuoksi; vastaan taas se, että he eivät kuulemma jaksa kuunnella pitkiä historiallisia selostuksia).

Selvitän tässä artikkelissa American Pie -laulun sanojen taustoja. Tekstiin on liitetty myös linkkejä, jotka laajentavat taustoitusta. Kyse ei ole omaperäisestä esityksestä, vaan nimenomaan koosteesta, jonka oleellisena piirteenä on kartoittaa keskustelun moniäänisyyttä.
Seuraan esityksessäni alkuperäisen laulun sanoja ja siihen liittyviä tulkintoja monilla Internet-sivustoilla olevien selityksien ristivalossa.

American Pie –kappaleen sanoitus löytyy helposti millä tahansa hakukoneella kirjoittamalla hakusanaksi ”lyrics American Pie”. Sama konsti pätee lähes kaikkiin tuntemiini rock-, pop-, jazz- ja country-lauluihin. Internet tarjoaa nykyisellään valtavan aineiston laulun sanoista ja niiden tulkinnoista kiinnostuneille.

Don McLeanin ura pähkinänkuoressa

Don McLean aloitti uransa New York Cityn folk-klubeilla 1960-luvun puolivälissä. Uran alkuvuodet eivät olleet pehmeä-ääneiselle ja kantaaottavalle folklaulajalle helppoja. Yhdessä Pete Seegerin kanssa hän sai tunnettuutta yhtyeessä Clearwater, joka laajoilla kiertueilla Yhdysvaltain itärannikolla toi esille erityisesti ympäristöön liittyviä yhteiskunnallisia painotuksia.

Varsinainen elanto saatiin koulukeikoilta. Hollantilaiselle taidemaalarille Vincent van Goghille omistettu laulu Vincent syntyi vuonna 1970, mutta leegio levy-yhtiöitä kieltäytyi julkaisemasta sitä. Samana vuonna MediaArts julkaisi albumin nimeltä Tapestry, joka ei noussut listojen lähellekään. Silti albumilta napattu kappale And I Love Her So menestyi, koska Perry Como teki siitä koverin (cover).

Laulun voi kuunnella Don McLeanin esittämänä osoitteessa www.don-mclean.com/. Tämän menestyksen johdattamana McLean värvättiin United Artists –yhtiön riveihin.

United Artists oli julkaisijana Don McLeanin läpilyöntialbumilla American Pie. (Albumi = pitkäsoittolevy eli LP, engl. ”long play record”, joka oli kaksipuolinen, kaksipuolisesti vinyyliin puristettu urajärjestelmä. Albumeja soitettiin ns. levysoittimella, joka oli varustettu äänirasialla, jossa oli timantti- tai safiirineulalukija).

Levy ilmestyi vuoden 1971 puolella, ja single nousi nousi myyntilistojen kärkeen alkuvuonna 1972, eikä aikaakaan kun myös albumi komeili listaykkösenä. Albumilta toiseksi singleksi napattu, Vincent oli sekin menestyksekäs ja sai Norman Kimbelin kirjoittamaan Roberta Flackille hitin Killing Me Softly With His Song, sen jälkeen kun nuori juutlainen folklaulajatar Lori Lieberman (1973-1996) New Yorkista oli värikkäästi kuvannut hänelle kuinka Vincent vetosi hänen tunteisiinsa. . American Pie nousi listoille uudestaan uusintajulkaisun jälkeen Iso-Britanniassa vuonna 1991.

Don McLeanin jatkoura ei silti rakentunut listahittien varaan. Vuoden 1972 nimikkoalbumi, vuoden 1974 albumit Playin’ Favorites ja Homeless Brother sekä vuoden 1976 Solo menestyivät niin huonosti, että levy-yhtiö ”antoi kenkää” ja hän ajelehti Aristan ja Prime Time –levy-yhtiöiden kautta vapaaksi taiteilijaksi.

Tältä ajalta ovat kuitenkin listoillakin käyneet Everyday (1973) ja Mountains of Mourne (1974). Chain Lightning (1980) nousi kolmenkymmenen myydyimmän albumin joukkoon. Tähän ja seuraaviin albumeihin liittyvät kolme singleä menestyivät kohtalaisesti: Roy Orbisonin sävellys Crying (1980) nousi kymmenen joukkoon ja omat laulut Castles in the Air (1981) ja Since I Don’t Have You (1981) olivat parhaimmillaan neljänkymmenen myydyimmän singlen joukossa. Vuoden 1981 albumi Believers kuitenkin "floppasi" ja 1983 Dominion –albumin jälkeen hän oli jälleen vailla levy-yhtiötä.

Myöhempää uraansa Don McLean on viettänyt tien päällä. Esiintymiset pohjasivat vahvasti American Pie –kappaleeseen ja sen tuomaan mahdollisuuksiin country-musiikin maailmassa. Toinen ulottuvuus hänen musiikillisella urallaan oli vanhojen hittien lämmittäminen uudelleen, joihin perustuen hän palasi studioonkin vuonna 1990 albumillaan For the Memories. Se on kokoelma klassisia pop, country ja jazz –kovereita. Nykyvaiheista ja yksityiskohdista kiinnostuneiden on mahdollista surffata maailmanlaajuisen fan-clubin sivustolle: American Pie’s Man Internet Home [JATKUU...]

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

oisko sulla hienoa suomennosta ko kappaleesta? mistä löydän?

Anonyymi kirjoitti...

Upeaa vaikka minulle välillä vähän liian tieteelistä tekstiä.

Tunne Donin tuotannon hyvin. Sääli etten päässyt konsertteihin syksyllä.

En ole lukenut loppuun vielä. Oli pakko kirjoittaa kiitosia välillä.

Vieläkö ylläpidät blogia? meinaan jos tulee kysyttävää.

Harry