Prahan kaupungin vaakuna löytyy Vanhan kaupungin torilta. Jätimme keskiviikkona Vanhan kaupungin ja nousimme ylös linna-alueelle Hradčanysta löytyvästä Sternbergin palatsissa (Šternberský palác, os. Hradcanské námestí 15, Prague 1, 150 Kr, lehdistökortilla ilmaiseksi) Monet näyttelyn teoksista ovat kuuluneet Prahasta hallinneen taiteellisesti suuntautuneen Itävallan keisarin Rudolf II:n kokoelmiin - tunnetuimmat niistä toki löytyvät Wienistä.
Sternbergin palatsi, Praha
Museo esittelee vanhimmassa osiossaan joitakin (vaatimattomia) näytteitä antiikin Kreikan ja Rooman taiteesta. Ensimmäisessä kerroksesta löytyy varhaista eurooppalaista taidetta 1300- ja 1400-luvun italialaista maalausta, Arkkiherttua Franz Ferdinand d´Esten omistamsta Konopišten linnan kokoelmasta. Siihen kuuluvat toscanalaiset mestarit B. Daddi ja Lorenzo Monaco, joitakin teoksia Venetsian koulusta (Vivarinin työpaja) ja erinäisiä mestariateoksia Firenzen manerismista (A. Bronzino, A. Allori).
1400-1500 -luvun hollantilaista maalaustaidetta ja 1500-1600-lukujen saksalaista taidetta. Tunnetuimpia ovat triptyykki tekijänään Geertgen tot Sint Jan ja Jan Gossaertin Mabusse, monumentaalinen alttariteos. Itäisen Euroopan panoksesta näyttelyssä vastaavat monet ikonit ja ikonitataiteen teokset 1400-luvulta lähtien.
Toisessa kerroksesta löytyi eurooppalaista taidetta 1500-luvulta 1700-luvun loppuun.
Esillä olivat sellaisia maalareita kuin Tintoretto, Ribera, Tiepolo, El Greco, Goya, P. P. Rubens and van Dyck. Flaamilaista ja hollantilaista taidetta edustivat Rembrandt, Hals, Terborch, Ruysdale ja van Goyen.
Lucas Cranachilta oli tarjolla oma näyttelynsä. Sehän on kiinnostava siksikin, että Sinebrychoffin museolla on eräs Cranachin taulu. Esillä Prahassa oli myös Hans Baldungin ja Albrecht Dürerin tunnetuimpia teoksia.
Sternbergin palatsi on Domenico Martinellin 1600-luvun lopussa suunnittelema, alunperin oli tarkoitus laajentaa rakennusta niin, että siitä tulisi koko Hradcanské námestín mittainen. Ilemisesti rahapulan vuoksi suunnitelma jäi toteutumatta koko laajuudessaan. Vuosisadan vaihteessa palatsin suunnitelmien parissa työskenteli myös Kryštof Dientzenhofer. Rakennuksen viimeisteli Giovanni Battista Alliprandi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti