keskiviikkona, toukokuuta 24, 2006

Arkipyhä - jälleen unohdus!

Minulle on aina vain jäänyt epäselväksi tämä arkipyhä, vaikka olen sen ennenkin opetellut. Päässä pyörii vain, että jotain hässäkkää asiasta oli presidentti Mauno Koiviston aikana. Ja vaikka minulle selvitettiin se blogissani viime vuonna, en muistanut sitä lunttaamatta. Miksi joidenkin asioiden muistaminen on niin vaikeaa ja toisten liiankin helppoa?

Tapani Sainio sen minulle silloin kommenteissa kertoi: "Sirpa Karjalaisen Juhlan aika kertoo, että itsenäisessä Suomessa juhlapyhiä on siirretty kolmeen otteeseen: 1955 työmarkkinajärjestöjen aloitteesta Marian ilmestyspäivä siirtyi sunnuntaihin, juhannus ja pyhäinmiestenpäivä lauantaihin. 1972 loppiainen, helatorstai ja 2. helluntaipäivä muutettiin launtaipyhiksi taas työmarkkinajärjestöjen aloitteesta. 1992 sitten loppiainen ja helatorstai saivat palata alkuperäisille paikoilleen."

Jostakin syystä minä muistan, että helatorstai siirrettiin lauantaille (1972), mutta en muista sen palautusta torstaiksi (1992). Ja niin elän luultavasti elämäni loppuun saakka tietämättömänä tästä muutoksesta, vaikka se minulle palautetaan mieleen säännöllisesti.

Ja niin huominen vapaapäivä töistä tuli yllätyksenä. Päätin täydentää sitä ns. saldovapaalla - kirjan tekoaikana tunteja kertyi varastoon - perjantaiksi. Tulossa on siis neljän päivän vapaa.

Täytynee jatkaa työpäivää tänään tuonne kuuden kieppeille. Ja koska on töitä, kehotan vain lukemaan viimevuotisen postaukseni aiheesta. Minä olen lomalla.

Se varmaan viisinkertaistaa blogipostaukset. Vitsi.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuosta arkipyhäjutusta puuttuu nyt yksi oleelinen yksityiskohta. Loppiainen ja helatorstai palautettiin paikoilleen, koska galluppien mukaan kansa halusi niin. Gallupien kysymys oli oleellisesti ollut:
"Haluaisitko kaksi palkallista vapaapäivää?"
Ylläri-ylläri kaikki halusivat. Kuitenkin vain loppiaisesta tuli palkallinen vapaapäivä. Helatorstaista tuli palkaton vapaapäivä, joka piti tehdä sisään. Vieläpä niin, että helatorstai oli ainoa päivä vuodessa, jolloin lain mukaan ei saanut pitää vuosilomaa. Vasta muutama vuosi sitten tämä älyttömyys poistui.

Jari Sedergren kirjoitti...

Sopimusammattilaiset asialla liittoutuneena pikkupolitikointia harrastavien kanssa.

Käyttäjä vaihdettu kirjoitti...

Kylliksi paljon nuorempana voin todeta, että muistan hyvin arkipyhäpalautuksen. Lukion tokaluokkalaisena tervehdin ilolla laillistettua vapaapäivää keskelle viikkoa.

Sitä ennen oli harmittanut, kun vanhemmat aina muistelivat, että "nyt olisi ollut ennen vanhaan vapaapäivä". Koko peruskoulu ehti mennä helalauantaita viettäessä.