Huomenta! Joo tuo jäkälän keruu on kyllä hmm mielenkiintoista puuhaa. Minunkin menneisyyteeni kuuluu tarina jäkälän keruusta.:)Se on vähän hämärä muistikuva, pitää muistella tarkemmin.
Joo, kyllä sun pitäis myös haastaa muistaakseni neljä jatkamaan meemiä. Jäi pois tuosta kopiomastani listasta.
Olipa komeeta tekstä. En tiedä, mikä loppujen lopuksi tekee ihmisestä oikeistolaisen (merkityksessä kapitalisti) tai vasemmistolaisen (merkityksessä työtä yksityiselle tai yritykselle tekevä - siis palkkatyöläinen - ei omistaja), mutta jotain aivan olennaista olet tavoittanut tuossa ensimmäisessä meemissäsi.
Minulle tuli aikoinaan Kymissä (nykyistä Kotkaa) erään paikallisen patruunan sokerijuurikaspeltoa harventaessani (ensimmäinen työpaikka) aivan sama tunne.
Se mies maksoi niin huonoa palkkaa, ettei sillä olisi edes päivittäistä ruokaansa ansainnut -ainakaan ilman ylitöitä eli ilman helvetillisiä selkäkipuja.
Lopetin homman melko lyhyeen, eikä äijä maksanut lopulta edes sitä, minkä todellisuudessa olin tehnyt, koska olin jättänyt kahden sadan metrin taimistovaon puoliväliin kesken. Hänen jälkikäteisen (!) tulkintansa mukaan palkka määräytyi vain tehdyistä 200 metrin pätkistä.
Kun sitten seuraavana kesänä menin rakennukselle kesätöihin apumieheksi palkkani nousi harvennushommiin verrattuna aivan käsittämättömän suureksi ja ostinpa minäkin silloin sen ensimmäisen Pöytäviinapulloni ja kitarani.
Kitara oli Ibanezin Rickenbacker 325 kopio (täysin toimiva peli), jonka alkuperäisellä versiolla eräät tuntemattomat suuruudet kuten John Lennon ja John Fogerty olivat soittaneet.
No - se kitara varastettiin. Nyt - lähes 35 vuotta myöhemmin - siitä maksettaisiin maltaita.
Eli kaipaan tätä kitaraa syvästi sekä Lennonin ja Fogertyn takia, ja koska kaiken lisäksi tajusin sen alkuperäisen identiteetin vasta, kun soitin oli jo varastettu.
-70-luvun alussa kopiokitarat olivat täysin uusi - ja usein syystäkin aliarvostettu - juttu.
Mutta kun mm. Carlos Santana siirtyi Gibson SG:sta (joka minulla itselläni nyt on, loistava kitara) Yamahaan, alkoi myös yleinen mielipide japsikitaroiden suhteen muuttua.
Santanan kynsissä Yamaha nimittäin soi aivan verrattomasti. Ei mitään eroa merkkipeleihin.
*
No - tämä näin kuriositeettina. Lähtökohtani kommentiisi minulla on kuitenkin edelleen se, että syy siihen, miksi ihmisestä tulee oikeistolainen tai vasemmistolainen (edellä määriteltyinä) ei liene niitä helpompia asioita analysoitavaksi.
Minulle siihen liittyy oman kasvutaustan - työläisperheen lähtökohta. Isäni kuului Kotkan vapaa-ajattelijoihin ja silloiseen SKDL:ään, mutta ei ollut kommunisti.
Äiti kuului kirkkoon eikä hänellä ollut puoluekirjaa, mutta puoluepoliittisesti hän kannatti samoja asioita kuin isäkin.
Olen usein mielessäni kritisoinut vanhempieni poliittista suuntautumista, jossa meni tavallaan puurot ja vellit sekaisin. Oltiin kovia sosialisteja, mutta elettiin silti (osittain väistämättä) kapitalismin ehdoilla ja ne ehdot lopulta myös hyväksyen.
Kuitenkin näissä - persoonallisuuteen asti kasvaneen - poliittisen asenteeni (vasemmistolaisuuden) lähtökohdissa lienee jotain samaa kuin Eteneminen-blogin Keijo Alqhvistin perusteluissa samasta aiheesta.
Mutta ne, jotka jotain filosofisista intresseistäni tietävät, saattavat kyllä oivaltaa, että pelkästään Nietzschen läsnäolo on luonut ajatteluuni jatkuvan, liki ratkeamattoman, dialektisen, ellei suorastaan eristisen (vapaasti: "riitaisan") elementin.
On vaikea olla pelkästään samaa mieltä...kenenkään kanssa....
Ei silti, etteikö tähän ristiriitaiseen keskusteluasemaan sisältyisi myös ilmeisiä etuja, joista yksi merkittävimpiä lienee se, että pyrkii aina erottamaan toisistaan sokean fanatismin ja harkitun provokaation.
Mutta kiitos tekstistäsi Sedis. Se kolahti ja pisti kirjoittamaan.
Juu, tämä on epäreilua! Minäkin palasin tänne lukemaan jatkoa sille mielenkiintoisesti alkaneelle meemille... Tämähän on kerrassaan harhaanjohtavaa markkinointia, grr...
Vai toinen Tanska. Juuttien demonisoinnille ei sulla tule loppua lainkaan? No, aina löytyy hyvää tarkoittavia humanisteja vedätettäväksi. Heidän mielestään näiden uusien Akkari-tietojenkaan jälkeen anteeksipyynnön kohde ei ilmeisesti vaihdu.
Fakta on että Tanskaa ja pohjoismaita tässä on hyväksikäytetty valitettavalla tavalla. Väkivalta-aallon nostattaneella muslimivaltuuskunnalla ei ollut ollenkaan puhtaita jauhoja pussissaan:
Eräs bloggaaja on mennyt vielä pidemmälle, hän epäilee että Akkarin esittelemä Muhammed pedofiilinä -kuva on piirretty itse:
http://www.amerikansketilstander.no/
Nähtyään tuon piirroksen Wikissä niin mieleen kyllä tuli että joko se on esikoululaisen tekemä, mitä ei asiasisältö oikein tue – tai sitten sellaisen aikuisen, joka ei ole elämässään esittäviä kuvia piirtänyt.
----
Anteeksi, että käyttäydyimme huonosti ja kommentoimme, teimme satukirjan/elokuvan/kirjan/piirroksen. Anteeksi, että suhtauduimme ymmärtämättömästi naisten kuoliaaksi kivittämisiinne (ITV, 1980) jne. Näille anteeksipyynnöille ei tule loppua koskaan, uskoo Hirsi Ali. Hirsin haastattelu kannattaa lukea kokonaan, (siihen pääsee sisään mainosbannerin kautta):
Eikö oikeastaan ole niin että se mitä näissä tapauksissa on pyydetty anteeksi on oikeastaan oma kulttuurimme?
----
Ikävin piirre tässä on se, että näiden tapahtumien jälkeen on aika vaikea ajatella toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa. Ääritaantumuksellisten voimien lukeminen kulttuuriin kuuluviksi vie siltä pohjan. Ja maineen siltä suurelta enemmistöltä johon suuri osa islaminuskoisista siirtolaisista kuuluu. Valitettavasti saattaa olla peruuttamaton vahinko, vaikka Tanskan puolesta on tänään ollut Kööpenhaminassa suuria muslimien järjestämiä miekkareita. Se on se toinen Tanska, jonka olisi tullut olla kovemmassa äänessä heti.
Sivistyneen maailman olisi hinnalla millä hyvänsä pysyttävä coolina näiden väkivaltaisten provokaatioiden edessä. Mutta käytännössä se ei vain onnistu. Bushin valtaan tuleminenkin on tästä esimerkkinä. Eikä se jää viimeiseksi oikeiston rynnimiseksi tässä tilanteessa, pelkään. Näille sediksille se merkitsee varmaankin lopullista todistusta sitten. Polarisaatio sen kun kiihtyy. Yksi paha nostaa valtaan toisen pahan. Perässähiihtäjät ja hyödylliset idiootit eivät tässä ole ihan hirveästi avuksi.
Hei sun äitis ja kafkakoski. Siirsin ne omaan juttuunsa, niin pysyy tarina kasassa. Sen kirjoittaminen kesti, kun piti tehdä lihapullia. Ovat muuten aivan hirmuisen hyviä.
Taligentin propagandalinkkejä ei kannata paljon katsella.
Kas näin uusoikeisto asiansa kaunopuheisesti tuo esille: "Ikävin piirre tässä on se, että näiden tapahtumien jälkeen on aika vaikea ajatella toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa."
Camoon, taligent. Sinä ja sininlaisesi eivät ole koskaan, missään ja milloinkaan voineet ajatella toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa.
Se jää meille muille tehtäväksi. Sillä ei teistä sitä estämäänkään ole.
6 kommenttia:
Huomenta! Joo tuo jäkälän keruu on kyllä hmm mielenkiintoista puuhaa. Minunkin menneisyyteeni kuuluu tarina jäkälän keruusta.:)Se on vähän hämärä muistikuva, pitää muistella tarkemmin.
Joo, kyllä sun pitäis myös haastaa muistaakseni neljä jatkamaan meemiä. Jäi pois tuosta kopiomastani listasta.
Olipa komeeta tekstä. En tiedä, mikä loppujen lopuksi tekee ihmisestä oikeistolaisen (merkityksessä kapitalisti) tai vasemmistolaisen (merkityksessä työtä yksityiselle tai yritykselle tekevä - siis palkkatyöläinen - ei omistaja), mutta jotain aivan olennaista olet tavoittanut tuossa ensimmäisessä meemissäsi.
Minulle tuli aikoinaan Kymissä (nykyistä Kotkaa) erään paikallisen patruunan sokerijuurikaspeltoa harventaessani (ensimmäinen työpaikka) aivan sama tunne.
Se mies maksoi niin huonoa palkkaa, ettei sillä olisi edes päivittäistä ruokaansa ansainnut -ainakaan ilman ylitöitä eli ilman helvetillisiä selkäkipuja.
Lopetin homman melko lyhyeen, eikä äijä maksanut lopulta edes sitä, minkä todellisuudessa olin tehnyt, koska olin jättänyt kahden sadan metrin taimistovaon puoliväliin kesken.
Hänen jälkikäteisen (!) tulkintansa mukaan palkka määräytyi vain tehdyistä 200 metrin pätkistä.
Kun sitten seuraavana kesänä menin rakennukselle kesätöihin apumieheksi palkkani nousi harvennushommiin verrattuna aivan käsittämättömän suureksi ja ostinpa minäkin silloin sen ensimmäisen Pöytäviinapulloni ja kitarani.
Kitara oli Ibanezin Rickenbacker 325 kopio (täysin toimiva peli), jonka alkuperäisellä versiolla eräät tuntemattomat suuruudet kuten John Lennon ja John Fogerty olivat soittaneet.
No - se kitara varastettiin. Nyt - lähes 35 vuotta myöhemmin - siitä maksettaisiin maltaita.
Eli kaipaan tätä kitaraa syvästi sekä Lennonin ja Fogertyn takia, ja koska kaiken lisäksi tajusin sen alkuperäisen identiteetin vasta, kun soitin oli jo varastettu.
-70-luvun alussa kopiokitarat olivat täysin uusi - ja usein syystäkin aliarvostettu - juttu.
Mutta kun mm. Carlos Santana siirtyi Gibson SG:sta (joka minulla itselläni nyt on, loistava kitara) Yamahaan, alkoi myös yleinen mielipide japsikitaroiden suhteen muuttua.
Santanan kynsissä Yamaha nimittäin soi aivan verrattomasti. Ei mitään eroa merkkipeleihin.
*
No - tämä näin kuriositeettina. Lähtökohtani kommentiisi minulla on kuitenkin edelleen se, että syy siihen, miksi ihmisestä tulee oikeistolainen tai vasemmistolainen (edellä määriteltyinä) ei liene niitä helpompia asioita analysoitavaksi.
Minulle siihen liittyy oman kasvutaustan - työläisperheen lähtökohta.
Isäni kuului Kotkan vapaa-ajattelijoihin ja silloiseen SKDL:ään, mutta ei ollut kommunisti.
Äiti kuului kirkkoon eikä hänellä ollut puoluekirjaa, mutta puoluepoliittisesti hän kannatti samoja asioita kuin isäkin.
Olen usein mielessäni kritisoinut vanhempieni poliittista suuntautumista, jossa meni tavallaan puurot ja vellit sekaisin.
Oltiin kovia sosialisteja, mutta elettiin silti (osittain väistämättä) kapitalismin ehdoilla ja ne ehdot lopulta myös hyväksyen.
Kuitenkin näissä - persoonallisuuteen asti kasvaneen - poliittisen asenteeni (vasemmistolaisuuden) lähtökohdissa lienee jotain samaa kuin Eteneminen-blogin Keijo Alqhvistin perusteluissa samasta aiheesta.
Mutta ne, jotka jotain filosofisista intresseistäni tietävät, saattavat kyllä oivaltaa, että pelkästään Nietzschen läsnäolo on luonut ajatteluuni jatkuvan, liki ratkeamattoman, dialektisen, ellei suorastaan eristisen (vapaasti: "riitaisan") elementin.
On vaikea olla pelkästään samaa mieltä...kenenkään kanssa....
Ei silti, etteikö tähän ristiriitaiseen keskusteluasemaan sisältyisi myös ilmeisiä etuja, joista yksi merkittävimpiä lienee se, että pyrkii aina erottamaan toisistaan sokean fanatismin ja harkitun provokaation.
Mutta kiitos tekstistäsi Sedis. Se kolahti ja pisti kirjoittamaan.
Mihins se meemi hävisi? Ehdin lukea vasta jäkälät, verovirastot ja kirjastot ynnä silmätä niitä leffoja.
Ensin luvataan jatkoa ja sitten poistetaan entisetkin. Mitä se semmonen peli on?
Juu, tämä on epäreilua! Minäkin palasin tänne lukemaan jatkoa sille mielenkiintoisesti alkaneelle meemille... Tämähän on kerrassaan harhaanjohtavaa markkinointia, grr...
Vai toinen Tanska. Juuttien demonisoinnille ei sulla tule loppua lainkaan? No, aina löytyy hyvää tarkoittavia humanisteja vedätettäväksi. Heidän mielestään näiden uusien Akkari-tietojenkaan jälkeen anteeksipyynnön kohde ei ilmeisesti vaihdu.
Fakta on että Tanskaa ja pohjoismaita tässä on hyväksikäytetty valitettavalla tavalla. Väkivalta-aallon nostattaneella muslimivaltuuskunnalla ei ollut ollenkaan puhtaita jauhoja pussissaan:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301564
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179054
Eräs bloggaaja on mennyt vielä pidemmälle, hän epäilee että Akkarin esittelemä Muhammed pedofiilinä -kuva on piirretty itse:
http://www.amerikansketilstander.no/
Nähtyään tuon piirroksen Wikissä niin mieleen kyllä tuli että joko se on esikoululaisen tekemä, mitä ei asiasisältö oikein tue – tai sitten sellaisen aikuisen, joka ei ole elämässään esittäviä kuvia piirtänyt.
----
Anteeksi, että käyttäydyimme huonosti ja kommentoimme, teimme satukirjan/elokuvan/kirjan/piirroksen. Anteeksi, että suhtauduimme ymmärtämättömästi naisten kuoliaaksi kivittämisiinne (ITV, 1980) jne. Näille anteeksipyynnöille ei tule loppua koskaan, uskoo Hirsi Ali. Hirsin haastattelu kannattaa lukea kokonaan, (siihen pääsee sisään mainosbannerin kautta):
http://www.salon.com/news/feature/2006/02/07/hirsi_ali/
Eikö oikeastaan ole niin että se mitä näissä tapauksissa on pyydetty anteeksi on oikeastaan oma kulttuurimme?
----
Ikävin piirre tässä on se, että näiden tapahtumien jälkeen on aika vaikea ajatella toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa. Ääritaantumuksellisten voimien lukeminen kulttuuriin kuuluviksi vie siltä pohjan. Ja maineen siltä suurelta enemmistöltä johon suuri osa islaminuskoisista siirtolaisista kuuluu. Valitettavasti saattaa olla peruuttamaton vahinko, vaikka Tanskan puolesta on tänään ollut Kööpenhaminassa suuria muslimien järjestämiä miekkareita. Se on se toinen Tanska, jonka olisi tullut olla kovemmassa äänessä heti.
Sivistyneen maailman olisi hinnalla millä hyvänsä pysyttävä coolina näiden väkivaltaisten provokaatioiden edessä. Mutta käytännössä se ei vain onnistu. Bushin valtaan tuleminenkin on tästä esimerkkinä. Eikä se jää viimeiseksi oikeiston rynnimiseksi tässä tilanteessa, pelkään. Näille sediksille se merkitsee varmaankin lopullista todistusta sitten. Polarisaatio sen kun kiihtyy. Yksi paha nostaa valtaan toisen pahan. Perässähiihtäjät ja hyödylliset idiootit eivät tässä ole ihan hirveästi avuksi.
Ei hyvä.
Hei sun äitis ja kafkakoski. Siirsin ne omaan juttuunsa, niin pysyy tarina kasassa. Sen kirjoittaminen kesti, kun piti tehdä lihapullia. Ovat muuten aivan hirmuisen hyviä.
Taligentin propagandalinkkejä ei kannata paljon katsella.
Kas näin uusoikeisto asiansa kaunopuheisesti tuo esille:
"Ikävin piirre tässä on se, että näiden tapahtumien jälkeen on aika vaikea ajatella toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa."
Camoon, taligent. Sinä ja sininlaisesi eivät ole koskaan, missään ja milloinkaan voineet ajatella toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa.
Se jää meille muille tehtäväksi. Sillä ei teistä sitä estämäänkään ole.
Lähetä kommentti