lauantaina, helmikuuta 11, 2006

Torino-leskiä ja kirjallisuutta

Olen jo nuorna miesnä törmännyt ilmaisuun "tähdenvälejä". Minulta meni pitkään ennen kuin tajusin mistä oli kysymys.

***

Puhuimme eilen Anun syntymäpäivillä Torino-leskistä. Vaimo ei sellaiseksi alistu. Naisilla on tänään kirjallisuuspiiri. Heidän lukemansa kirja - Monica Fagerholmin Amerikan tyttö aiheuttaa lähinnä pettyneitä huokauksia, olen ollut huomaavinani. Paksu teos, paljon toistoa. No sitäkin enemmän heille jää aikaa sadalle ruokalajille ja muutamalle tarkoin harkitulle viinipullolle.

***

Minä ajattelin keskittyä muutaman päivän ajan oikolukuun ja olympialaisiin. Norjalaiset - erityisesti Magazinet-lehti - ovat pyydelleet anteeksi otsikoita tekevällä tavalla, mutta kyllä suomalaiset hiihtäjät ja hyppääjät kiinnostavat. Hannu Manninen, joka tuo tänään kultaa Torinosta, on heidän mielestään ikuisuuskone. Siitäkin huolimatta, että "det er ingen tabloide historier rundt ham. Manninen er altfor snill og hyggelig". Panin kuusi euroa likoon Mannisen puolesta, sillä rikkaudelle ei pidä kääntää selkää. Siksi myös yksi lottorivi on aina tarpeen. "Lotto on vero ihmisille, jotka eivät ymmärrä todennäköisyysmatematiikkaa"

***

Minä olen periaatteellinen penkkiurheilijahullu. Olen katsonut joskus jalkapallon MM-kisoissa kaikki televisioidut matsit. Olympialaisista seuraan kaikki yhdistetyn välierät ja kelkkailun kääpiösarjan karsinnat. On hienoa olla tavallinen suomalainen mies. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

***

Eilen oli hienoa keskustella alaskalaisen miehen kanssa. En ollut sitä ennen koskaan tavannut ketään, joka olisi kotoisin Alaskasta. Sanoin, että minähän tiedän kaiken Alaskasta. Suomalaisia kuvernööreinä, pappeina ja muissa hallintotehtävissä. Chaplinin Kultakuumeesta muistin kiemurtelevan jonon, ja muistutin viiniä naukkailevalle miehelle, että jos minä alan muistuttaa kananpoikaa, hänen olisi syytä mainita siitä. Ja sitten mietin sitä villipohjola-televisiosarjaa Alaskasta, joka meni meilläkin pitkään televisiossa. Ensimmäisiä ihmissuhdesarjoja täällä. Viestinnän naiset olivat ihan lääpällään. Se on kuulemma tehty Washington Statessa tai jossakin muussa kummallisessa paikassa. Ei Alaskassa.

Muistin Alaskan suurimman kaupungin Anchoragen ja sen lehden, omaperäisesti Anchorage Daily News. Ja saahan sieltä päin livekuvaakin.

***
Kisalähetyksen alkuun kuusi minuuttia. Siirrymme Torinoon. Ja muutenkin näyttää siltä, että eräillä Passion lives.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Joo, tuo Chaplinin Kultakuume on aikas kiva. Just tuo vuorelle kiipeily, kanakuva ja tietenkin tanssivat sämpylät ja tietenkin se onnellinen loppu. Kirjastosta se joskus löytyi, kiitos kirjasto!

Eipä sitä mitalia nyt tullut, että olet 6 euroa köyhempi, sattuuhan sitä.

Yritänpä haastaa sinut neljän meemiin, jos johonkin osioon viitsit tai ehtisit vastata. Itsekkään en ole vastannut kuin vasta elokuvaosioon. Mutta yritän suorittaa velvollisuuteni haastamalla ainakin neljä blogia kyseiseen meemiin eli seuraaviin kysymyksiin pyydetään vastaamaan.

Haastan sinut neljän meemiin! Eli alla kysymykset joihin pitäisi vastata!
1. Neljä työpaikkaa jotka minulla on ollut elämäni aikana:

2. Neljä elokuvaa, joita voin katsoa uudestaan ja uudestaan:

3. Neljä paikkaa joissa olen asunut:

4. Neljä TV-ohjelmaa joista pidän:

5. Neljä paikkaa joissa olen käynyt lomalla:

6. Neljä suosikkiruokaani:

7. Neljä saittia joilla käyn päivittäin:

8. Neljä paikkaa joissa olisin mieluummin juuri nyt:

9. Neljä blogia joita mainostaa:

Jari Sedergren kirjoitti...

Vastailen tässä viikonlopun aikana meemiin.

Ovatko kaikki meemit nykyään haastemeemejä?

Unknown kirjoitti...

Tähdenvälejä-ilmaisu on minulle tutuin Filmihullu-lehdestä, jossa sitä taidetaan käyttää vieläkin (en ole varma, kun tilaus katkesi vuosi sitten).

Minä tajusin sen merkityksen nyt, merkintäsi perusteella, kun ryhdyin pohtimaan asiaa. Filmihullua selatessa en muista miettineeni termiä koskaan sen syvällisemmin. Kiitos.