Joho the Blog aloitti laajan keskustelun blogien tulevaisuudesta lokakuussa 2003. En ole huomannut että tätä keskustelua olisi referoitu suomalaisessa blogosfäärissä. (Ehkä keskustelu käytiin ennen kuin tulin mukaan toukokuussa 2004). Lähtökohtana on siis D. Weinbergerin juttu, mutta olen niitä surutta täydennellyt ja lisännyt kommenttejani. Tehän luette sen alkuperäisen muutenkin, eikö totta!
1. "Blogi alkaa merkitä sanana yhä enemmän." Tämä väittämä on epäilemättä tullut todeksi kun blogista tuli viime Vuoden Sana ja bloggarit Vuoden Ihmisiä suurimpien mediayhtiöiden mielestä.
Alkuperäinen kysymys oli määrittelystä: "Riittääkö blogiksi se, että kuka tahansa purkaa ajatuksiaan sanoiksi jossakin tietyssä osoitteellisessa paikassa Internetissä useammin kuin kerran?" [Looginen jatkokysymys: Miksi sen muoto olisi tärkeää?]
2. "Ryhmäblogit yleistyvät." Erilaiset tilastot osoittavat, että aktiiveja - ts. useammin kuin kerran kahdessa viikossa päivittyviä - blogeja on maailman mittakaavassa vain vähän. Uusimpien tietojen mukaan päivittäin täydentyviä blogeja on noin 5 prosenttia kaikista blogeista. [Lähde: Pew Internet & American Life Project]. Useampi sisällöntuottaja saa aikaan säännöllisemmin päivittyvän blogin.
3. "Blogien ja keskustelujen rajat hämärtyvät." Osallistuminen blogikeskusteluun on helpompaa kuin oman perustaminen. Erityisen vaikeaa on tuottaa päivittäin uusia aiheita. Jo keskusteluun osallistuminen on blogin pitämistä - omaa blogia ei tarvita. Tämän ovat mahdollistaneet standardiblogeihin liittyvät kommentointimahdollisuudet.
4. Oma bloggaus ei ole enää niin tärkeää --> suosituiksi eivät välttämättä tule (eivätkä enää aina ole) ne blogit, joilla on eniten sanottavaa tai jotka sanovat parhaiten. Menestystä tulee myös niille blogeille, jotka tuottamatta sitä juurikaan itse sen enempää kuin näyttävä järjesteleminen vaatii osaavat kerätä aktuellia / kiinnostavaa / tarpeellista / myyvää / houkuttelevaa "sisältöä". Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat (esim. sukellus.fin elämän listan nousu 300 päiväkäynnistä yhdessä päivässä 255 tuhanteen osoittaa, että rajat ovat todella kaukana, vaikka sekin on toki pienempi kuin esim. Helsingin Sanomien päivittäinen levikki, joka voisi olla jonkinlainen haamuraja.)
5. "Sähköpostin ja blogin rajat hämärtyvät." Sähköpostin voinee pian ohjata verkkoon niin, että se synnyttää samalla instant-saitin, joka kasvaa kooltaan samaa vauhtia kuin viestirihmastokin (= engl. thread). Näin sähköpostin ja bloggaamisen välinen ero kuroutuu umpeen.
6. Päätelmä: suljetut kiertoblogit tulevat yhtä tärkeiksi kuin avoimet blogit. Suljettu kierto korvaa yhteispostituslistat ("cc lists")
7. Päätelmä: Monet blogit syntyvät tapahtumariippuvaisena ja ovat toiminta-ajaltaan rajattuja. Matkablogit ja esim. häiden valmistelublogit sekä muut yksilön tai ryhmän juhliin liittyvät blogit ovat tästä esimerkkejä.
8. Blogin sivustan linkkilistat - jotka eivät em. Pew-tutkimuksen mukaan muuten useimmin eivät viittaa ns. traditionaalisiin tietolähteisiin - ja reunoja koristavat ns. kaverilistat sulautuvat.
9. Ero suuriliikenteisten blogien ja muun maailman bloggaamisen välillä kasvaa rajusti. "Häntä" saa entistä enemmän arvoa, koskapa suuriliikenteiset blogit välttämättä kasvavat paljon hitaammin. Samaan aikaan "kärkipään" (top-kärki) ei enää edes näytä bloggareilta, koska se mitä he tekevät, on niin erilaista kuin se, mitä loput ovat tekemässä. Vertaus: Kyse on eräänlaisesta massaefektistä: miljoonalevikkinen kiertokirje on eri asia kuin kirje ystävältä. Suomen volyymillä tämä ei taida vielä kovin paljon tuntua.
10. Yritys- ja tiedeblogien merkitys kasvaa tavoitteena toisaalta kehitystyö, toisaalta interaktiivisuus intressiryhmien välillä.
11. RRS-virrasta tulee mediakeskus, jossa paitsi luetaan blogiviestejä, myös uutisia, sähköpostia, ilmoituksia, joita voidaan tuottaa paitsi tekstinä, myös äänenä tai videona. Tämä kasvaa yhteen selaimen kanssa ja tulee lopulta verkkoon kytketyn koneen avaajalle yksilöllisesti muokatuksi avausmaisemaksi globaaliin verkkoon.
12. Blogit antavat lisäarvoa demokratialle. Se tuntuu viime päivien kokemuksella jo Suomessakin.
Lisää linkkejä löydät täältä:
Radian Marketing Group - The future of blogging
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti